Πεντηκοστή - Γιατί είναι η γενέθλια ημέρα της Εκκλησίας μας!
ΕΛΑΤΕ ΜΑΖΙ !
ΝΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΟΥΜΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ (ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ)
ΝΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΟΥΜΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ (ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ)
Τρισδιάστατη εικονική περιήγηση
στην Αγία Σοφία
ΠΡΟΒΟΛΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ(POWER POINT)
ΦΩΤΟΤΥΠΙΕΣ ΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ
ΦΩΤΟΤΥΠΙΕΣ ΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ
Να παρακολουθήσετε το βιντεάκι και να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:1. Να γράψετε σύντομη περίληψη της ιστορίας.
2. Τι σας έκανε περισσότερο εντύπωση σε αυτή την ιστορία; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
3. Ποιο ή ποια πιστεύετε ότι είναι τα ηθικά διδάγματα της ιστορίας; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
Οι απαντήσεις να σταλούν το αργότερο μέχρι 8 Ιανουαρίου με μήνυμα από την πλατφόρμα e-me ή στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο: michris@sch.gr
ΕΠΙΣΗΣ ΝΑ ΜΕΛΕΤΗΣΕΤΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΦΩΤΟΤΥΠΙΕΣ:
ΦΩΤΟΤΥΠΙΕΣ ΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ
Εδώ μπορείτε να βρείτε το βιβλίο σας σε ψηφιακή μορφή.
Εδώ μπορείτε να βρείτε το βιβλίο σας σε ψηφιακή μορφή.
Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ - ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ
Ο Θεός γίνεται άνθρωπος:
Το πιο συγκλονιστικό γεγονός της ιστορίας του ανθρώπου
Εισαγωγικά
Ο Θεός δεν άφησε τον άνθρωπο μόνο του. Ούτε, βέβαια, επρόκειτο ποτέ να τον αφήσει στην τύχη του. Πάντα ήταν, είναι και θα είναι μαζί του.
Το πιο συγκλονιστικό γεγονός αυτής της συνάντησης Θεού και ανθρώπου αποτέλεσε η Ενανθρώπηση του Θεού. Ο Θεός γίνεται άνθρωπος, για να μπορέσει ο άνθρωπος να φτάσει κοντά στον Θεό και να γευτεί τη δύναμη και τη μεγαλοπρέπειά Του.
Η παρουσία του Χριστού χάρισε στους ανθρώπους την ελπίδα, προσφέροντας ζωή και λύτρωση από την αμαρτία και τον θάνατο. Τι ακριβώς όμως σημαίνουν όλα αυτά; Για να μπορέσουμε να λάβουμε απάντηση στο ερώτημα αυτό, θα πρέπει να διερευνήσουμε ένα άλλο ερώτημα: Ποιος είναι ο Χριστός; Ακριβώς στο σημείο αυτό θα εστιάσουμε την προσοχή μας στα όσα ακολουθούν.
Ο Ιησούς δεν κήρυξε μια νέα θρησκεία, αλλά ένα νέο τρόπο ζωής. Ο Ιησούς είναι αυτός που είπε: «Στη βασιλεία του Θεού δε θα μπει όποιος μου λέει “Κύριε, Κύριε”, αλλά όποιος κάνει το θέλημα του ουράνιου Πατέρα μου». Ο Ιησούς έζησε και πέθανε μάταια, αν δε μας δίδαξε να ρυθμίζουμε ολόκληρη τη ζωή μας σύμφωνα με τον αιώνιο Νόμο της Αγάπης. Μαχάτμα Γκάντι, Harijan, 1261937, στο M. K. Gandhi, What Jesus means to me
Έχω μεγάλο σεβασμό για τον Χριστιανισμό. Έχω διαβάσει πολλές φορές την Επί του Όρους Ομιλία και έχω κερδίσει πολλά από αυτό. Δε γνωρίζω κανέναν που να έχει κάνει περισσότερα για την ανθρωπότητα από τον Ιησού. Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει τίποτα λάθος με τον Χριστιανισμό, το πρόβλημα είναι με εσάς, τους Χριστιανούς. Μαχάτμα Γκάντι, My Visit with Mahatma Gandhi
Ο Μοχάντας Καραμτσάντ Γκάντι (18691948) ήταν Ινδός πολιτικός, στοχαστής, ακτιβιστής και επαναστάτης. Υπήρξε η κεντρική μορφή του εθνικού κινήματος για την ινδική ανεξαρτησία και εμπνευστής της μεθόδου παθητικής αντίστασης χωρίς τη χρήση βίας έναντι των καταπιεστών. Η διδασκαλία του επηρέασε το διεθνές κίνημα για την ειρήνη και μαζί με τον ασκητικό βίο του συνέτειναν στο να καταστεί παγκόσμιο σύμβολο και ορόσημο της φιλοσοφικής και κοινωνικοπολιτικής διανόησης του 20ού αιώνα.
12. Ποιος είναι ο Ιησούς Χριστός;
i. Ο Υιός του Θεού γίνεται άνθρωπος. Η Γέννηση του Χριστού ως Ευαγγέλιο
Στο 1o κεφάλαιο του Ευαγγελίου του Λουκά γίνεται λόγος για την προαγγελία της γέννησης του Ιωάννη του Βαπτιστή και για την προαγγελία της γέννησης του Ιησού Χριστού. Σύμφωνα με την αφήγηση, άγγελος Κυρίου εμφανίστηκε στον ιερέα Ζαχαρία και του ανάγγειλε ότι η γυναίκα του Ελισάβετ θα γεννήσει γιο.
β. Τριήμερη «Πορεία» από τη Ναζαρέτ στη Βηθλεέμ
γ. Ευαγγελισμός των «περιθωριακών», «ακάθαρτων» βοσκών
δ. Ο Κύριος γεννιέται σε μια φάτνη
ε. «Σημείον αντιλεγόμενον»: Υπαπαντή στον Ναό (Λκ 2, 21)
Στα Ιεροσόλυμα βρισκόταν ένας άνθρωπος που τον έλεγαν Συμεών. Ήταν πιστός και ευλαβής, περίμενε τη σωτηρία του Ισραήλ και τον καθοδηγούσε το Πνεύμα το Άγιο. Του είχε φανερώσει, λοιπόν, το Άγιο Πνεύμα ότι δε θα πεθάνει προτού να δει τον Μεσσία. Τότε το Άγιο Πνεύμα τού υπέδειξε να πάει στο ναό. Μόλις οι γονείς έφεραν εκεί το παιδί, τον Ιησού, για να κάνουν σ’ αυτό τα έθιμα του νόμου, τον πήρε στην αγκαλιά του, δόξασε τον Θεό και είπε:
στ. Η Γέννηση του Χριστού στο Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο
Σε αυτή είναι φανερή η σχέση Μεσσία-Βηθλεέμ.
Ο Ματθαίος παρουσιάζει και το λόγο για τον οποίο ο Ηρώδης καταδίωκε τον Ιησού. Η έκφραση «βασιλεύς των Ιουδαίων» που χρησιμοποιεί για να χαρακτηρίσει τον νεογέννητο σωτήρα του κόσμου στο διάλογο που έχουν οι Μάγοι με τον κυβερνήτη της Παλαιστίνης, αποσαφηνίζει την κατάσταση. Αυτός ο τίτλος, λοιπόν, πριν τη Βαβυλώνια αιχμαλωσία δίνονταν στον βασιλιά, τον ηγέτη του λαού, που θεωρούνταν έτσι ο «Εκλεκτός του Θεού». Μετά την αιχμαλωσία όμως δεν υπήρχε βασιλιάς για να θεωρείται ο Εκλεκτός, αφού ο λαός ήταν υποταγμένος στις μεγάλες αυτοκρατορίες. Οπότε ο τίτλος αποδόθηκε στον Μεσσία που αναμένονταν, τον Λυτρωτή. Ο Ηρώδης και η δυναστεία του ήθελε να παρουσιάζεται ως ο αγαπημένος του Θεού, που είχε τη θεϊκή εύνοια. Εύκολα λοιπόν γίνεται αντιληπτός ο λόγος του μίσους του Ηρώδη: Αφού ο Ιησούς ήταν ο Μεσσίας ήθελε να τον εξοντώσει, θεωρώντας πως η Βασιλεία Του έχει κοσμικό περιεχόμενο.
ζ. Χριστούγεννα και σύγχρονος άνθρωπος
ii. Ο «ήλιος της δικαιοσύνης» στον κόσμο
Ἡ γέννησίς σου Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ἀνέτειλε τῷ κόσμῳ τὸ φῶς τὸ τῆς γνώσεως∙ ἐν αὐτῇ γὰρ οἱ τοῖς ἄστροις λατρεύοντες ὑπὸ ἀστέρος ἐδιδάσκοντο σὲ προσκυνεῖν, τὸν Ἥλιον τῆς δικαιοσύνης, καὶ σὲ γινώσκειν ἐξ ὕψους ἀνατολήν, Κύριε, δόξα σοι.
Η γέννησή σου, Χριστέ και Θεέ μας, ανέτειλε κι έφερε στον κόσμο το φως της αληθινής γνώσης. Χάρη στη γέννησή σου, εκείνοι που λάτρευαν τα άστρα, διδάχτηκαν από ένα άστρο να προσκυνούν και να πιστεύουν σε σένα, τον Ήλιο της δικαιοσύνης που ανέτειλε από τον ουρανό. Κύριε, δόξα σε Σένα.
Προσδοκίες του αρχαίου ελληνικού κόσμου
Μερικά χρόνια αργότερα, στο έργο του Πλάτωνα Απολογία του Σωκράτη, επαναλαμβάνεται η προσδοκία ενός θεού σωτήρα. Ο Σωκράτης στην απολογία του λέει: «Την υπόλοιπη ζωή σας θα την περάσετε σε πνευματικό λήθαργο, εάν ο Θεός δε στείλει κάποιον άλλον προς εσάς, φροντίζοντας για σας» (Πλάτωνος, Απολογία Σωκράτους 18, 31Α).
iv. Ο μοναδικός διδάσκαλος (Λκ 11, 27. 19, 48. Μκ 1, 22. 4, 33 και Επί του Όρους Ομιλία: Μτ 57)
Κατά τη διδασκαλία του αναφερόταν στις Γραφές. Έλεγε, όμως, δικά του πράγματα, καινούρια και πρωτάκουστα. Οι αλήθειες ζωής που δίδασκε εντυπωσίαζαν, άγγιζαν την ύπαρξη των ανθρώπων και προκαλούσαν αλλαγές στη ζωή τους. Λκ 19, 4748
Μκ 1, 2122 Έρχονται στην Καπερναούμ, κι αμέσως το Σάββατο ο Ιησούς μπήκε στη συναγωγή και δίδασκε. Οι άνθρωποι έμεναν κατάπληκτοι από τη διδασκαλία του, γιατί τους δίδασκε με αυθεντία κι όχι όπως δίδασκαν οι γραμματείς. Επί του Όρους Ομιλία, Μτ 57 Όταν ο Ιησούς είδε τα πλήθη, ανέβηκε στο όρος, κάθισε, και οι μαθητές του ήρθαν κοντά του. Τότε εκείνος άρχισε να τους διδάσκει μ’ αυτά τα λόγια:
- «Μακάριοι όσοι νιώθουν τον εαυτό τους φτωχό μπροστά στον Θεό, γιατί δική τους είναι η βασιλεία του Θεού.
- Μακάριοι όσοι θλίβονται για τις αμαρτίες τους και για το κακό που κυριαρχεί στον κόσμο, γιατί αυτοί θα παρηγορηθούν από τον Θεό.
- Μακάριοι όσοι φέρονται με πραότητα στους άλλους, γιατί αυτοί θα κληρονομήσουν τη γη της επαγγελίας.
- Μακάριοι όσοι πεινούν και διψούν για την επικράτηση του θελήματος του Θεού, γιατί ο Θεός θα ικανοποιήσει την επιθυμία τους.
- Μακάριοι όσοι δείχνουν έλεος στους άλλους, γιατί σ’ αυτούς θα δείξει ο Θεός το έλεός του.
- Μακάριοι όσοι έχουν καθαρή καρδιά, γιατί αυτοί θα δουν το πρόσωπο του Θεού.
- Μακάριοι όσοι φέρνουν την ειρήνη στους ανθρώπους, γιατί αυτοί θα ονομαστούν παιδιά του Θεού.
- Μακάριοι όσοι διώκονται για την επικράτηση του θελήματος του Θεού, γιατί σ’ αυτούς ανήκει η βασιλεία του Θεού.
- Μακάριοι είστε, όταν σας χλευάσουν και σας καταδιώξουν και σας κακολογήσουν με κάθε ψεύτικη κατηγορία εξαιτίας μου. Να αισθάνεστε χαρά και αγαλλίαση, γιατί θ’ ανταμειφθείτε με το παραπάνω στους ουρανούς. Έτσι καταδίωξαν και τους προφήτες πριν από σας».
Οι
παραβολές του Ιησού
Ο Ιησούς
συχνά μιλούσε με παραβολές. Μ’ αυτές φανέρωσε νέες και μοναδικές αλήθειες για
τον Θεό, τον άνθρωπο και τον συνάνθρωπο.
α. Τι είναι και τι
φανερώνουν οι παραβολές; Οι παραβολές είναι διηγήσεις επινοημένων ιστοριών
από την καθημερινή ζωή, παράξενες και μοναδικές, που φανερώνουν με παραστατικό
και εντυπωσιακό τρόπο η καθεμιά κάτι ξεχωριστό για τη Βασιλεία του Θεού. Όποιοι
τις ακούν ή τις μελετούν, καταλαβαίνουν ποια είναι η πρόταση ζωής που
παρουσίασε ο Χριστός στους ανθρώπους.
β. Γιατί ο Ιησούς
δίδασκε με παραβολές; Αυτός ήταν ο καλύτερος τρόπος για να διδάξει τις
νέες, πρωτάκουστες και ανατρεπτικές αλήθειες ζωής της Βασιλείας του Θεού, ώστε
να τον καταλάβουν όλοι. Οι αφηρημένες ιδέες και τα θεωρητικά πράγματα ήταν –και
είναι συνήθως– μόνον για λίγους. Οι ακροατές εντύπωναν βαθιά μέσα τους τις
αλήθειες που φανέρωναν αυτές οι απλές ιστορίες και δεν τις ξεχνούσαν ποτέ.
14. Ο
Χριστός φανερώνει με σημεία έναν καινούριο κόσμο(ΘΑΥΜΑΤΑ)
Τι ονομάζουμε
«σημεία» στη γλώσσα της Καινής Διαθήκης Κατά την εποχή της Καινής Διαθήκης
υπήρχαν διάφορα πρόσωπα, τα οποία υπόσχονταν στους απλούς ανθρώπους λύτρωση από
τις ασθένειες και τα δεινά τους. Για τα πρόσωπα αυτά είχε διαδοθεί η αντίληψη
πως ήταν θαυματοποιοί, δηλαδή ότι με κάποιες μαγικές πρακτικές βοηθούσαν τους
ανήμπορους και όσους είχαν ανάγκη γιατρειάς. Και έτσι οι θαυματοποιοί αυτοί
προκαλούσαν τον θαυμασμό και τη συγκίνηση.
Για τα
θαυμαστά γεγονότα που επιτελεί ο Χριστός χρησιμοποιούμε πολλές φορές στην
καθημερινή μας γλώσσα τη λέξη «θαύμα». Ο όρος αυτός όμως δεν αποδίδει το
περιεχομένων όσων έπραξε ο Χριστός. Στην περίπτωση του Χριστού, τα πράγματα
είναι εντελώς διαφορετικά: Ο Χριστός δεν επιδιώκει ούτε τον εντυπωσιασμό ούτε
και τον θαυμασμό των ανθρώπων. Το κίνητρό του είναι η φιλευσπλαχνία και η
φιλανθρωπία. Οι θαυματουργικές Του ενέργειες, οι «δυνάμεις», όπως
χαρακτηρίζονται στο Κατά Μάρκον Ευαγγέλιο, έχουν ως σκοπό να φανερώσουν τον
καινούριο κόσμο της Βασιλείας του Θεού.
Στα κείμενα
των Ευαγγελίων ονομάζονται, επίσης, «σημεία», δηλ. σημάδια «παράθυρα» μέσα
από τα οποία μπορεί να δει κανείς πώς είναι η ζωή μέσα στη Βασιλεία του Θεού∙
να αντιληφθεί ότι εκεί δεν κυριαρχεί η αμαρτία, ο θάνατος, ο χωρισμός από τον
Θεό, η ασθένεια, η θλίψη, η πείνα, η φτώχεια, η καταπίεση, η κοινωνική αδικία.
Οι «δυνάμεις» του Χριστού αποκαλύπτουν το γεγονός ότι ο Ιησούς είναι ο Υιός του
Θεού και ότι το Ευαγγέλιό Του θεραπεύει, λυτρώνει και ανακαινίζει τον άνθρωπο.
Τέλος, προϋπόθεση για να πραγματοποιηθεί η θαυματουργική ενέργεια του Χριστού
είναι η θεϊκή Του δύναμη και η πίστη του ανθρώπου. Επομένως, οι δυνάμεις δεν
γίνονται για να προκαλέσουν την πίστη των ανθρώπων, αλλά ακριβώς το αντίστροφο.
Για τον λόγο αυτό, στη Ναζαρέτ ο Χριστός αρνείται να κάνει οποιαδήποτε
θαυματουργική πράξη, λόγω της απιστίας των συμπατριωτών του.
15. Ο
Χριστός προσφέρει τη ζωή Του… για να ζήσει ο άνθρωπος!
Ο Ιησούς
προσκαλεί τους μαθητές Του να γιορτάσουν μαζί το πασχάλιο δείπνο. Εκεί
αναλαμβάνει το έργο ενός δούλου: πλένει τα πόδια των μαθητών Του. Ο Χριστός, ο
Υιός του Θεού, ο Δημιουργός του κόσμου, πράττει κάτι ταπεινωτικό. Άλλωστε, όλη
η ζωή Του ήταν μέχρι τότε μόνο διακονία, μόνο ταπείνωση, μόνο αγάπη.
Και δείχνει
την αγάπη Του! Υπογραμμίζει ότι η αγάπη αυτή είναι διακονία για χάρη του άλλου.
Η αγάπη είναι πράξη! Πλένοντας τα πόδια των μαθητών Του, ακόμη και του Ιούδα,
λίγες ώρες πριν οδηγηθεί στον μαρτυρικό σταυρικό θάνατο, ο Χριστός υπενθυμίζει
στους μαθητές Του ποιο είναι το έργο Του, και τους παροτρύνει να Τον μιμηθούν
και αυτοί, δηλ. να γίνουν ταπεινοί διάκονοι για τους συνανθρώπους τους, αν
θέλουν να είναι αληθινοί μαθητές Του.
ii. Ο «πασχάλιος»
Μυστικός Δείπνος (Μκ 14, 2225)
Tο τελευταίο
δείπνο του Χριστού με τους μαθητές Του, στην παράδοση της Εκκλησίας επικράτησε
να ονομάζεται «Μυστικός Δείπνος». Ξέρετε για ποιον λόγο; Πάντως, όχι γιατί
έγινε κάπου «στα κρυφά», αλλά διότι ο Χριστός φανερώνει στους μαθητές Του ένα
μεγάλο μυστήριο. Και ποιο είναι αυτό;
Ο Χριστός
παραδίδει στους μαθητές Του το μυστήριο
της Θείας Ευχαριστίας. Η Ανάμνηση για την οποίαν γίνεται λόγος εδώ, δεν είναι
απλώς μία θύμηση από το παρελθόν, αλλά εμπειρία στο παρόν. Με άλλα λόγια, ο
Χριστός καλεί κάθε άνθρωπο να βιώσει στο τώρα αυτό που πρόσφερε εκείνος τότε.
Και τι χαρίζει ο Χριστός; Προσφέρει στην ανθρωπότητα το Σώμα και το Αίμα Του,
δηλαδή τον ίδιο Του τον εαυτό, και όχι απλώς μια διδασκαλία που θα καλυτερεύσει
τη συμπεριφορά μας.
Ουσιαστικά,
αυτό που δωρίζει ο Χριστός στους ανθρώπους είναι η ίδια Εκκλησία. Η Εκκλησία
είναι το Σώμα του Χριστού, ένας τρόπος ζωής, μια κοινωνία αγάπης που «τρέφεται»
από το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Κάθε πιστός, όταν μεταλαμβάνει τη Θεία
Κοινωνία, ενώνεται με τον Χριστό, αλλά και με τους άλλους πιστούς∙ έτσι, αποκτά
εμπειρία αυτού του τρόπου ζωής, αυτής της κοινωνίας αγάπης, και γεύεται το τι
είναι η Εκκλησία!
iii. Η προδοσία
του Ιούδα και η άρνηση του Πέτρου. Μεταμέλεια ή μετάνοια;
Ένας από τους δώδεκα μαθητές, ο
Ιούδας ο Ισκαριώτης, κάποια στιγμή εγκαταλείπει το πασχάλιο δείπνο που
παραθέτει ο Ιησούς στους μαθητές Του και πηγαίνει στους αρχιερείς των Ιουδαίων,
για να προδώσει τον διδάσκαλό Του. Γιατί άραγε το πράττει αυτό, αφού είδε και
βίωσε από τον ίδιο τον Χριστό τόσα θαυμαστά γεγονότα; Μάλλον, περίμενε έναν
διαφορετικό Μεσσία, έναν επίγειο βασιλιά, που θα ελευθέρωνε τον σκλαβωμένο
ιουδαϊκό λαό από τους Ρωμαίους κατακτητές. Μετά την πράξη της προδοσίας, επειδή
έχει γευτεί τόσες ουράνιες ευλογίες, αντιμετωπίζει μέσα του ενοχές. Νιώθει ένα
ασήκωτο βάρος! Δεν έχει την τόλμη να ζητήσει συγχώρηση από τον Θεό. Τον
διακατέχει η απελπισία και η απόγνωση. Και βάζει μόνος του τέλος στη ζωή του.
Ανάμεσα στους δώδεκα μαθητές δεν
ήταν μόνο ο Ιούδας, εκείνος που πρόδωσε τον Χριστό∙ κάτι παρόμοιο έκανε και ο
Πέτρος, και μάλιστα τρεις φορές∙ τρεις φορές αρνείται τον Χριστό έξω στην αυλή
του αρχιερέα Καϊάφα και «ομολογεί» ότι δεν Τον γνωρίζει! Δεν είναι και αυτό μια
προδοσία; Ύστερα από την άρνησή του αυτή, αισθάνεται «διαλυμένος» ψυχικά.
Κλαίει με σπαραχτικά δάκρυα. Ωστόσο, δεν αφήνει τις ενοχές και τη θλίψη να
κυριαρχήσουν μέσα του. Αντιλαμβάνεται το λάθος του, ζητά συγχώρηση από το Θεό,
μετανοεί! Και τελικά, αναδεικνύεται πρωτοκορυφαίος Απόστολος του Χριστού!
Και ο Ιούδας και ο Πέτρος
θλίβονται και πενθούν για την προδοσία που διαπράττουν. Ωστόσο, μπορούμε να
συμπεράνουμε, μελετώντας προσεχτικά τις δύο προδοσίες, ότι υπάρχουν δύο είδη
πένθους και θλίψης: μία που οδηγεί στην απόγνωση και την απελπισία, και μία
άλλη, που οδηγεί στην ελπίδα, στη σωτηρία, στη χαρά και στην ειρήνη της ψυχής!
v. Ο Σταυρός του Χριστού: Η δύναμη του Θεού!
Ο
Απόστολος Παύλος, στην πρώτη Επιστολή του προς τους Χριστιανούς της Κορίνθου,
αναφέρεται στον σταυρό του Χριστού και λέει τα εξής: «Το κήρυγμα για το
σταυρικό θάνατο του Χριστού είναι μωρία γι’ αυτούς που πάνε προς το χαμό τους∙
για μας όμως που είμαστε στο δρόμο της σωτηρίας, είναι η δύναμη του Θεού» (Α’
Κορ 1, 18). Πόσο μεγάλη είναι η αλήθεια που κρύβουν τα λόγια αυτά! Ο σταυρός
ήταν ένα ταπεινωτικό, εξευτελιστικό και απίστευτα βασανιστικό όργανο θανάτωσης,
που χρησιμοποιούσαν οι Ρωμαίοι. Κι όμως! Γίνεται πηγή δύναμης, ελπίδας και
ζωής! Γιατί; Διότι με τον σταυρικό θάνατο ο Χριστός ολοκληρώνει το έργο Του,
που ήταν να αγκαλιάσει την ανθρωπότητα με άπειρη αγάπη, δίχως όρια, να την
λυτρώσει από κάθε τι σατανικό και να την ανυψώσει στον Θεό Πατέρα Του. Και με
τον τρόπο αυτό, ο Σταυρός του Χριστού μετατρέπεται στο κατεξοχήν σύμβολο της
αγάπης και της νίκης ενάντια στις δαιμονικές δυνάμεις. Γι’ αυτό και οι
Χριστιανοί, κάνοντας το σημείο του Σταυρού, αντλούν δύναμη, ομολογώντας το
σπουδαίο έργο που επιτέλεσε ο Χριστός για χάρη ολόκληρης της ανθρωπότητας. Ο Σταυρός
είναι η δόξα και η ομορφιά της Εκκλησίας!
Ένας καινούριος κόσμος ξεπροβάλλει: Χριστός ανέστη!
H χριστιανική πίστη θεμελιώνεται
σ’ ένα σπουδαίο γεγονός: την Ανάσταση του Χριστού! Αυτή άλλαξε την ιστορία όλου
του κόσμου. Στη Θεματική Ενότητα θα μελετήσουμε τα γεγονότα του θείου Πάθους
και της Ανάστασης της Χριστού, ενώ παράλληλα θα εστιάσουμε το ενδιαφέρον μας σε
ορισμένα θεμελιώδη χαρακτηριστικά του καινούριου κόσμου που μας προσφέρει ο
Χριστός με το απολυτρωτικό Του έργο.
Ο Χριστός, ως άνθρωπος, αφήνει την τελευταία Του πνοή πάνω
στον σταυρό, λέγοντας «Τετέλεσται». Λίγο μετά, αναλαμβάνουν την ταφή Του ο
Ιωσήφ από την Αριμαθαία και ο Νικόδημος. Πρόκειται για λόγιους, σεβαστές
προσωπικότητες, και μάλιστα από τα υψηλά κοινωνικά στρώματα της ιουδαϊκής κοινωνίας.
Είναι όμως συγχρόνως και μαθητές του Χριστού, οι οποίοι δεν παρουσιάζονταν μαζί
Του κατά τη δημόσια δράση Του, διότι φοβούνταν τις αντιδράσεις των συμπατριωτών
τους.
Ο
Ευαγγελιστής Ιωάννης αναφέρει ότι ο τόπος, όπου ο Χριστός προδόθηκε, σταυρώθηκε
και ενταφιάστηκε, ήταν ένας κήπος. Μήπως αυτό μας θυμίζει κάτι από τις πρώτες
ενότητες του βιβλίου μας; Πού βρίσκονταν οι Πρωτόπλαστοι πριν το προπατορικό
αμάρτημα; Στον κήπο της Εδέμ∙ εκεί η Εύα συναντά το φίδι, και η συνομιλία της
αυτή γίνεται η αφορμή να φύγει απ’ τον παράδεισο μαζί με τον Αδάμ και η ζωή
τους να γεμίσει με πόνο και στενοχώρια. Από την άλλη πλευρά, έχουμε μια
«παρόμοια» ιστορία: μια γυναίκα, η Μαρία η Μαγδαληνή, συναντά τον αναστημένο
Κύριο σ’ ένα κήπο∙ και η συνομιλία μαζί Του γίνεται αιτία για ένα νέο ξεκίνημα,
για να γεμίσει η ζωή όλων με χαρά, ειρήνη και ελπίδα: Χριστός ανέστη! Ο Χριστός
νικά τον θάνατο. Η ανθρώπινη φύση Του είναι πλέον διαφορετική. Για να μπορέσει
η Μαρία η Μαγδαληνή να το κατανοήσει αυτό, ο Χριστός τής λέει: «Μη μ’
αγγίζεις». Ο Ιησούς μετά την Ανάσταση έχει ένα σώμα δοξασμένο!
«Ο Χριστός
αναστήθηκε από τους νεκρούς και όλος ο κόσμος γέμισε από αγαλλίαση. Κατάργησε
με τον ζωοποιό του θάνατο το θάνατο και όλοι όσοι βρίσκονταν στον Άδη
ελευθερώθηκαν απ’ τα δεσμά του. Άνοιξε τον Παράδεισο και τον έκανε προσιτό σε
όλους. Πόσο, αλήθεια, μεγάλο βάθος, που δεν μπορεί να κατανοηθεί! Πόσο μεγάλο
ύψος, που δεν μπορεί να μετρηθεί! Πόσο φρικτό μυστήριο, που υπερβαίνει τη
δύναμη του νου! Υμνούν οι άγγελοι, επειδή ευφραίνονται για τη σωτηρία μας.
Χαίρονται οι προφήτες βλέποντας να εκπληρώνονται οι προφητείες τους. Όλη η
κτίση εορτάζει μαζί μας γιατί ξημέρωσε γι’ αυτήν ημέρα σωτήρια, έλαμψε πάλι ο
ήλιος της δικαιοσύνης». Θεόδωρος
Στουδίτης
iv. Η
εμφάνιση του Αναστάντος Χριστού στον δύσπιστο Θωμά και σε εφτά μαθητές (Ιω 20,
25 21,12)
Ο αναστημένος
Κύριος εμφανίζεται στους μαθητές Του. Και οι μαθητές τον αντικρίζουν με τα ίδια
τους τα μάτια, ολοζώντανο. Και τούτο είναι απαραίτητο, γιατί αυτοί κατόπιν θα
πρέπει να διακηρύξουν ότι η Ανάσταση του Χριστού δεν είναι ένα ψέμα, αλλά ένα
αληθινό γεγονός! Δεν βλέπουν κάποιο φάντασμα, ούτε και είναι μια ψευδαίσθηση η
συνάντηση μαζί Του∙ το σώμα Του είναι ανθρώπινο σώμα, αληθινό∙ είναι όμως
ταυτόχρονα και κάτι διαφορετικό: σώμα αναστημένο και δοξασμένο, σώμα που δεν το
φθείρει ο χρόνος, σώμα που δεν το δεσμεύει ο χώρος.
Ο Ιησούς
προτρέπει τον δύσπιστο Θωμά να διαπιστώσει με τα ίδια του τα χέρια και να
πειστεί ότι βρίσκεται μπροστά στον σταυρωμένο και αναστημένο Χριστό. Σε κάποια
μεταγενέστερη εμφάνισή Του στους μαθητές, στη λίμνη Τιβεριάδα, ο Ιησούς τούς
καλεί να φάνε όλοι μαζί από τα ψάρια που έχουν πιάσει. Βέβαια, υπάρχει και μία
άλλη πλευρά: τον αναστημένο Ιησού δεν τον αντιλαμβάνονται όλοι∙ ακόμα και οι
ίδιοι οι μαθητές Του αρχικά δεν Τον αναγνωρίζουν, ενώ στη συνέχεια
αντιλαμβάνονται ποιος είναι. Ο αναστημένος Χριστός αποκαλύπτεται στην
ανθρωπότητα∙ είναι ολοζώντανος! Όμως, μπορούν να τον «δουν» όσοι πιστεύουν σ’
αυτόν, όσοι έχουν μάτια και καρδιά «ανοιχτή» στον Θεό.
v. Η Ανάληψη του Χριστού (Λκ 24, 5053)
Σαράντα ημέρες μετά την Ανάστασή Του, ο Χριστός ευλογεί τους
μαθητές Του και ανεβαίνει στον ουρανό. Πρόκειται για το σπουδαίο γεγονός της
Ανάληψης του Κυρίου. Θα διερωτηθούμε όμως: γιατί είναι σπουδαίο; Βλέπουμε ότι ο
Χριστός αποχωρίζεται τους μαθητές Του. Οι μαθητές όμως πώς αντιδρούν; Ας
διαβάσουμε το παρακάτω κείμενο και ας βγάλουμε ορισμένα συμπεράσματα: «Κατόπιν
τους οδήγησε έξω από την πόλη ως τη Βηθανία, σήκωσε τα χέρια του και τους
ευλόγησε. Καθώς τους ευλογούσε, άρχισε ν’ απομακρύνεται απ’ αυτούς και ν’
ανεβαίνει στον ουρανό. Αυτοί τότε, αφού τον προσκύνησαν, γύρισαν στην
Ιερουσαλήμ με μεγάλη χαρά, και έμεναν συνεχώς στο ναό υμνολογώντας και
δοξολογώντας τον Θεό. Αμήν».
Η στιγμή του αποχωρισμού πάντοτε προκαλεί συναισθήματα θλίψης.
Ωστόσο, οι μαθητές του Χριστού, την ημέρα της Ανάληψής Του, νιώθουν μεγάλη
χαρά. Γιατί άραγε; Διότι ο Χριστός, στ’ αλήθεια, δεν φεύγει από κοντά τους!
Άλλωστε, ο ίδιος δηλώνει κατηγορηματικά: «εγώ θα είμαι μαζί σας πάντα» (Μτ
28.20). Ο Χριστός εγκαινιάζει και προσφέρει έναν καινούριο τρόπο της παρουσίας
Του ανάμεσα σε όλους τους ανθρώπους∙ ανεβαίνει στον ουρανό, για να ενώσει τον
ουρανό με τη γη. «Ανεβάζει» στον ουρανό τον άνθρωπο και τη γη, έτσι ώστε να μην
υπάρχει μεταξύ τους κανένα διαχωριστικό χάσμα∙ και για να είναι ο Θεός πάντοτε
μαζί μας! Με την Ανάληψη του Χριστού όλος ο κόσμος και όλη η ανθρωπότητα
αποκτούν τη δυνατότητα να ζήσουν μαζί με τον Θεό και να γευτουν τη χάρη Του.
Α΄ ΘΕΜΑΤΙΚΗ
ΕΝΟΤΗΤΑ «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη»: Η εξάπλωση της Εκκλησίας στην
οικουμένη
1. Η
Εκκλησία εξαπλώνεται στην οικουμένη
Ο Ιησούς Χριστός είχε έρθει στον κόσμο ταπεινά. Με την
ανάληψή Του αποχαιρετά τον κόσμο ένδοξα. Παρόντες στο γεγονός ήταν η μητέρα
Του, οι μαθητές Του και δύο αγγελικές μορφές. Φεύγοντας αφήνει πίσω του: το
πέρασμά Του, τη μορφή Του και το συνταρακτικό έργο Του. Σε μια τελευταία
συνάντησή Του με πολλούς μαθητές στη Γαλιλαία, τους είχε δώσει την εντολή και
την υπόσχεση: Πηγαίνετε... και κάντε μαθητές μου όλα τα έθνη βαπτίζοντάς
τους... και διδάξτε τους να τηρούν όλες τις εντολές που σας έδωσα. Και εγώ θα
είμαι μαζί σας πάντα ως τη συντέλεια του κόσμου.
Και ο
Χριστός τηρεί απόλυτα την υπόσχεσή Του: πενήντα
μέρες μετά την Ανάστασή Του, ένα γεγονός που συνέβη στα Ιεροσόλυμα,
σηματοδότησε την αφετηρία της ιστορικής διαδρομής της Εκκλησίας και έθεσε τις
βάσεις για τον αγιασμό ολόκληρης της ανθρώπινης ιστορίας και του πολιτισμού. Οι
Πράξεις των Αποστόλων περιγράφουν με παραστατικό τρόπο το γεγονός της Πεντηκοστής (2,113):
Δέκα μέρες
ύστερα από την Ανάληψη του Χριστού, οι μαθητές Του ήταν όλοι συγκεντρωμένοι στο
ίδιο σπίτι. Ξαφνικά, ακούστηκε βουή από τον ουρανό σαν δυνατός άνεμος, που
γέμισε το σπίτι, και κάτι σαν γλώσσες φωτιάς στάθηκαν πάνω από το κεφάλι κάθε
μαθητή. Όλοι τότε φωτίστηκαν από το Άγιο Πνεύμα –τον Παράκλητο, που ο Χριστός
είχε υποσχεθεί να στείλει στους μαθητές του– και άρχισαν να μιλούν σ’ όλες τις
γλώσσες των ανθρώπων. Στην Ιερουσαλήμ εκείνη τη μέρα ήταν συγκεντρωμένοι
ευσεβείς Ιουδαίοι από όλα τα μέρη του κόσμου, για να γιορτάσουν την εβραϊκή
γιορτή της Πεντηκοστής. Βρίσκονταν εκεί Πάρθοι, Μήδοι και Ελαμίτες, κάτοικοι
της Μεσοποταμίας, της Ιουδαίας, της Καππαδοκίας, του Πόντου, της Ασίας, της
Φρυγίας, της Παμφυλίας, της Αιγύπτου, της Κυρήνης, Ρωμαίοι που ήταν
εγκαταστημένοι στην πόλη, Κρητικοί και Άραβες. Άλλοι απ’ αυτούς ήταν ιουδαϊκής
καταγωγής και άλλοι προσήλυτοι (δηλ. οι ειδωλολάτρες που ασπάστηκαν τον Μωσαϊκό
Νόμο χωρίς να ενσωματωθούν στον Ιουδαϊσμό. Πολλοί από αυτούς, στη συνέχεια,
δέχτηκαν το χριστιανικό μήνυμα), όλοι όμως άκουγαν έκπληκτοι και με απορία, ο
καθένας στη μητρική του γλώσσα, τους μαθητές του Χριστού να μιλούν για τα
θαυμαστά έργα του Θεού. Κάποιοι έμεναν εκστατικοί, ενώ άλλοι χλεύαζαν λέγοντας
ότι οι μαθητές ήταν μεθυσμένοι.
ii. Ο
Απόστολος Πέτρος κηρύσσει για τον ερχομό του Αγίου Πνεύματος
Στο
απορημένο πλήθος των συγκεντρωμένων ανέλαβε να μιλήσει ο Απόστολος Πέτρος. Τους
θύμισε τα όσα είχε πει ο Θεός στους Ισραηλίτες μέσω του προφήτη Ιωήλ: «...στις
έσχατες ημέρες... θα χαρίσω πλουσιοπάροχα το Πνεύμα μου σε κάθε άνθρωπο. Έτσι,
οι γιοι σας και οι θυγατέρες σας θα κηρύξουν την αλήθεια...» (Πράξ. 2,14 κ.
εξ.). Μετά τους μίλησε για τον Ιησού, τον οποίο, ενώ εκείνοι σταύρωσαν, ο Θεός
Τον ανέστησε. Οι ίδιοι οι μαθητές ήταν μάρτυρες αυτής της αλήθειας (Πράξ 2,
32).
Στο τέλος
κάλεσε όλους τους συγκεντρωμένους να μετανοήσουν και να βαπτιστούν στο όνομα
του Χριστού, για να συγχωρεθούν οι αμαρτίες τους και να πάρουν τα χαρίσματα του
Αγίου Πνεύματος. Το γεγονός της Πεντηκοστής και η ομιλία του Αποστόλου Πέτρου
είχαν ως συνέπεια εκείνη τη μέρα να πιστέψουν και να βαπτιστούν τρεις χιλιάδες
άνθρωποι. Έτσι ιδρύθηκε ως Σώμα Χριστού η πρώτη Εκκλησία. Αυτή έμελλε να
αλλάξει την πορεία όλου του κόσμου.
iii. Το
Άγιο Πνεύμα στην ιστορία του κόσμου και των ανθρώπων
Τη μέρα της
Πεντηκοστής, η σύγχυση των γλωσσών του Πύργου της Βαβέλ ξεπεράστηκε με την
ενότητα μέσα από την αποδοχή της ποικιλίας γλωσσών και πολιτισμών που χάρισε ο
Παράκλητος. Οι απλοί, φοβισμένοι ψαράδεςμαθητές του Χριστού μεταμορφώθηκαν με
την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος σε θαρραλέους κήρυκες του Ευαγγελίου. Μπήκαν
έτσι τα θεμέλια της ιστορικής πορείας της Εκκλησίας, που με το έργο της άρχισε
σταδιακά να αγιάζει και να μεταμορφώνει τους ανθρώπους και την ιστορία του
κόσμου. Το Άγιο Πνεύμα από εκείνη τη μέρα, όπως ο ίδιος ο Χριστός είχε
υποσχεθεί στους μαθητές Του, καθοδηγεί την Εκκλησία και δίνει τη δυνατότητα
στους ανθρώπους να γνωρίσουν την αλήθεια.
Και αυτή η
αλήθεια είναι ο Χριστός και ο νέος τρόπος ζωής που προτείνει στους ανθρώπους. Η
γνώση αυτής της αλήθειας απελευθερώνει τους ανθρώπους από κάθε είδους δεσμά
(«όπου υπάρχει το Πνεύμα του Κυρίου, εκεί υπάρχει και ελευθερία», Β΄ Κορ.
3,17). Ο αναστημένος Χριστός νίκησε τον θάνατο, όχι μόνο ως Θεός αλλά και ως
άνθρωπος. Αυτό δίνει τη βεβαιότητα στον πιστό άνθρωπο ότι ο θάνατος δεν είναι
το τέλος της ζωής που συντρίβει τις ελπίδες του και τον χωρίζει από τα
αγαπημένα του πρόσωπα. Η Ανάσταση δίνει τη βεβαιότητα ότι θα ζήσουμε όλοι μαζί
και με τον Χριστό και ότι ο θάνατος δε θα μας χωρίζει πια.
Κλείνοντας τη διδακτική ενότητα, ας θυμάμαι
ότι:
α. Με την επιφοίτηση
του Αγίου Πνεύματος την ημέρα της Πεντηκοστής και με το κήρυγμα του Αποστόλου
Πέτρου που επακολούθησε, ιδρύθηκε στα Ιεροσόλυμα η πρώτη χριστιανική Εκκλησία.
β. Το Άγιο Πνεύμα
γίνεται ο οδηγός της Εκκλησίας και δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να
γνωρίσουν την αλήθεια, δηλαδή τον Χριστό. Η γνώση αυτής της αλήθειας
απελευθερώνει τον άνθρωπο και τη δημιουργία από τα δεσμά του θανάτου.
γ. Μέσα στην Εκκλησία με τη δράση του Αγίου
Πνεύματος συντελείται η ενότητα, ο αγιασμός και η μεταμόρφωση των ανθρώπων.
Μαθαίνουν να αλλάζουν τον εαυτό τους, να αγαπούν και να θυσιάζονται για τους
συνανθρώπους τους, να βλέπουν σε όλο τον κόσμο τη δημιουργία του Θεού.
-
- Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΜΕ ΜΟΡΦΗ ΔΙΑΛΟΓΟΥ
- ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ (Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ)
-
ΠΑΙΖΩ & ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ 25η ΜΑΡΤΙΟΥ 1821
- ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΕ * ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ * ΜΝΗΜΗ * ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ * ΠΑΖΛ
- ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ * ΠΕΣ * ΒΡΕΣ * ΤΑΙΡΙΑΞΕ * ΚΟΥΙΖ * ΚΡΕΜΑΛΑ
-
Η θέση των γυναικών και των παιδιών στην οικογένεια και την κοινωνία στα χρόνια του Χριστού ήταν πολύ υποτιμητική. Με συγκεκριμένα λόγια και πράξεις του ο Ιησούς άνοιξε πρωτοποριακά τον δρόμο, για να αλλάξει η απαράδεκτη κατάσταση. Από τότε μέχρι σήμερα έγιναν αρκετά για βελτίωση της θέσης τους. Απομένει όμως να γίνουν ακόμη πάρα πολλά, για να λυθεί ικανοποιητικά - γιατί όχι οριστικά; - το πρόβλημα.
α΄
3 Τότε2 οι δάσκαλοι του Νόμου και οι Φαρισαίοι έφεραν μια γυναίκα που την είχαν συλλάβει για προσβολή της συζυγικής τιμής (μοιχεία)· την έβαλαν στη μέση
4 και του είπαν: "Διδάσκαλε, αυτή τη γυναίκα την έπιασαν επ' αυτοφώρω να διαπράττει μοιχεία.
5 Ο Μωυσής στον Νόμο μάς έχει δώσει εντολή να λιθοβολούμε3 τέτοιου είδους γυναίκες· εσύ τι γνώμη έχεις;"
6 Αυτό το έλεγαν για να του στήσουν παγίδα, ώστε να βρουν κάποια κατηγορία εναντίον του. Ο Ιησούς τότε έσκυψε κάτω και με το δάχτυλο έγραφε στο χώμα.
7 Καθώς όμως επέμεναν να τον ρωτούν, σηκώθηκε πάνω και τους είπε: "Όποιος ανάμεσά σας είναι αναμάρτητος ας ρίξει πρώτος πέτρα πάνω της ".
8 Κι έσκυψε πάλι κάτω κι έγραφε στο χώμα.
9 Αυτοί όμως, όταν άκουσαν την απάντηση, άρχισαν - με πρώτους τους γεροντότερους - να φεύγουν ένας ένας, μέχρι και τον τελευταίο, και έμεινε μόνος ο Ιησούς και η γυναίκα στη μέση.
10 Τότε σηκώθηκε όρθιος ο Ιησούς και τη ρώτησε: "Γυναίκα, πού είναι οι κατήγοροί σου; Κανένας δεν σε καταδίκασε;"
11 Εκείνη απάντησε: "Κανένας, Κύριε ". "Ούτε εγώ σε καταδικάζω ", είπε ο Ιησούς· "πήγαινε, κι από δω και πέρα μην αμαρτάνεις πια".
β΄
13 Έφεραν στον Ιησού παιδιά, για να τα ευλογήσει4· οι μαθητές όμως μάλωσαν αυτούς που τα έφεραν.
14 Όταν το είδε ο Ιησούς αγανάκτησε και τους είπε: "Αφήστε τα παιδιά να έρχονται σ' εμένα. Μη τα εμποδίζετε. Γιατί η Βασιλεία του Θεού ανήκει σε ανθρώπους που είναι σαν κι αυτά.
15 Σας διαβεβαιώνω πως όποιος δεν δεχτεί τη Βασιλεία του Θεού σαν παιδί δεν θα μπει σε αυτήν".
16 Τότε πήρε τα παιδιά στην αγκαλιά του και τα γέμιζε με ευλογίες βάζοντας τα χέρια του πάνω τους.
Η θέση των γυναικών και των παιδιών στην οικογένεια και την κοινωνία στα χρόνια του Χριστού ήταν πολύ υποτιμητική. Με συγκεκριμένα λόγια και πράξεις του ο Ιησούς άνοιξε πρωτοποριακά τον δρόμο, για να αλλάξει η απαράδεκτη κατάσταση. Από τότε μέχρι σήμερα έγιναν αρκετά για βελτίωση της θέσης τους. Απομένει όμως να γίνουν ακόμη πάρα πολλά, για να λυθεί ικανοποιητικά - γιατί όχι οριστικά; - το πρόβλημα.
α΄
3 Τότε2 οι δάσκαλοι του Νόμου και οι Φαρισαίοι έφεραν μια γυναίκα που την είχαν συλλάβει για προσβολή της συζυγικής τιμής (μοιχεία)· την έβαλαν στη μέση
4 και του είπαν: "Διδάσκαλε, αυτή τη γυναίκα την έπιασαν επ' αυτοφώρω να διαπράττει μοιχεία. 5 Ο Μωυσής στον Νόμο μάς έχει δώσει εντολή να λιθοβολούμε3 τέτοιου είδους γυναίκες· εσύ τι γνώμη έχεις;" 6 Αυτό το έλεγαν για να του στήσουν παγίδα, ώστε να βρουν κάποια κατηγορία εναντίον του. Ο Ιησούς τότε έσκυψε κάτω και με το δάχτυλο έγραφε στο χώμα. 7 Καθώς όμως επέμεναν να τον ρωτούν, σηκώθηκε πάνω και τους είπε: "Όποιος ανάμεσά σας είναι αναμάρτητος ας ρίξει πρώτος πέτρα πάνω της ". 8 Κι έσκυψε πάλι κάτω κι έγραφε στο χώμα.
9 Αυτοί όμως, όταν άκουσαν την απάντηση, άρχισαν - με πρώτους τους γεροντότερους - να φεύγουν ένας ένας, μέχρι και τον τελευταίο, και έμεινε μόνος ο Ιησούς και η γυναίκα στη μέση.
10 Τότε σηκώθηκε όρθιος ο Ιησούς και τη ρώτησε: "Γυναίκα, πού είναι οι κατήγοροί σου; Κανένας δεν σε καταδίκασε;" 11 Εκείνη απάντησε: "Κανένας, Κύριε ". "Ούτε εγώ σε καταδικάζω ", είπε ο Ιησούς· "πήγαινε, κι από δω και πέρα μην αμαρτάνεις πια".
β΄
13 Έφεραν στον Ιησού παιδιά, για να τα ευλογήσει4· οι μαθητές όμως μάλωσαν αυτούς που τα έφεραν.
14 Όταν το είδε ο Ιησούς αγανάκτησε και τους είπε: "Αφήστε τα παιδιά να έρχονται σ' εμένα. Μη τα εμποδίζετε. Γιατί η Βασιλεία του Θεού ανήκει σε ανθρώπους που είναι σαν κι αυτά. 15 Σας διαβεβαιώνω πως όποιος δεν δεχτεί τη Βασιλεία του Θεού σαν παιδί δεν θα μπει σε αυτήν". 16 Τότε πήρε τα παιδιά στην αγκαλιά του και τα γέμιζε με ευλογίες βάζοντας τα χέρια του πάνω τους. |
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΝΑΟΔΟΜΙΑ |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου