ΕΛΑΤΕ
ΝΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΟΥΜΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΜΑΖΙ !
(ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ)
ΦΩΤΟΤΥΠΙΕΣ ΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ
ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ(POWER POINT)
Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος από Θεσσαλονίκη, που έγιναν φωτιστές των Σλάβων
Να παρακολουθήσετε το βιντεάκι και να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:
1. Να γράψετε σύντομη περίληψη της ιστορίας.
2. Τι σας έκανε περισσότερο εντύπωση σε αυτή την ιστορία; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
3. Ποιο ή ποια πιστεύετε ότι είναι τα ηθικά διδάγματα της ιστορίας; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
Οι απαντήσεις να σταλούν το αργότερο μέχρι 8 Ιανουαρίου με μήνυμα από την πλατφόρμα e-me ή στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο: michris@sch.gr
ΕΠΙΣΗΣ ΝΑ ΜΕΛΕΤΗΣΕΤΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΦΩΤΟΤΥΠΙΕΣ:
ΦΩΤΟΤΥΠΙΕΣ ΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ
Εδώ μπορείτε να βρείτε το βιβλίο σας σε ψηφιακή μορφή.
Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ - ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ
Α΄ Θεματική Ενότητα: Η Ορθόδοξη Εκκλησία σήμεραΙ. Αδελφοσύνηi. Κοινή πίστηΗ ενότητα των πιστών που υπάρχει στον λατρευτικό χώρο σφυρηλατείται από την ειρήνη και την αγάπη. Αυτές δένουν τους ανθρώπους και ιδιαίτερα τους πιστούς, ενώ η ταραχή και το μίσος τούς χωρίζουν. Γι' αυτό ακούγονται στην εκκλησία τα «ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν» και «Ἀγαπήσωμεν ἀλλήλους, ἵνα ἐν ὁμονοίᾳ ὁμολογήσωμεν».ii. Κοινός ΠατέραςΕφεσ. 4, 57: «Ένας Κύριος υπάρχει, μία πίστη, ένα βάπτισμα. Ένας Θεός και Πατέρας όλων,που κυριαρχεί σε όλους, ενεργεί μέσα απ’ όλους και κατοικεί σε όλους σας. Στον καθένα μας όμως έχει δοθεί κάποιο ιδιαίτερο χάρισμα, σύμφωνα με το μέτρο που δωρίζει ο Χριστός».iii. Κοινή εστία (ως σύνδεση ακόμη και όταν δεν είναι στον ίδιο τόπο)
Μετά την Πεντηκοστή, η νέα πραγματικότητα που δημιουργείται στον κόσμο, η Εκκλησία, ζει και κινείται σε μια νέα ατμόσφαιρα, άγνωστη μέχρι τότε. Οι πιστοί των Ιεροσολύμων, που έχουν βαπτιστεί στο όνομα της Αγίας Τριάδος, αποτελούν τον πυρήνα μιας καινούριας κοινότητας. που κέντρο της έχει τη λατρεία και την προσευχή. Ζουν με πνεύμα αδελφοσύνης και αγάπης (κοινά δείπνα ¬ εκούσια κοινοκτημοσύνη), με καθημερινή τέλεση της Θείας Ευχαριστίας. Εκτός από αυτά και η ζωή τους είναι θαυμαστή. Ζουν στη γη, αλλά είναι πολίτες του ουρανού.
Η ενότητα των πιστών στη Θεία Λειτουργία είναι ένα γεγονός
που ξεπερνάει τα όρια του ατομισμού. Η κοινότητα των πιστών προσεύχεται όχι
μόνο για τους παρόντες στη σύναξη, αλλά και για όσους δεν μπόρεσαν να παραστούν
(«ὑπὲρ τῶν δι’ εὐλόγους αἰτίας ἀπολειφθέντων»), ακόμη και για όσους δείχνουν
εχθρική διάθεση απέναντί της.
iv. Σώμα που λειτουργεί με όλα τα μέληΕίμαστε ένα σώμα, το σώμα του
Χριστού. Όπως το λέει ο Απ.
Παύλος: «Έτσι και το πλήθος των
χριστιανών είμαστε ένα σώμα
χάρη στον Χριστό, και καθένας
μας αποτελεί μέλος του σώματος, που μέλη του είναι κι όλοι οι
άλλοι» (Ρωμ. 12, 45). Αφού είμαστε ενωμένοι με τον Χριστό,
είμαστε δεμένοι και μεταξύ μας.
Αυτό φαίνεται καλύτερα όταν
κοινωνούμε. Μεταλαμβάνουμε
από τον έναν άρτο και το ένα ποτήριο, όπως το λέει ο Απ. Παύλος: «ὅτι εἷς ἄρτος, ἓν σῶμα οἱ
πολλοί ἐσμεν∙ οἱ γὰρ πάντες ἐκ
τοῦ ἑνὸς ἄρτου μετέχομεν» (Α΄
Κορ. 10,17). ΙΙ. Η
Ορθοδοξία στον σύγχρονο κόσμο
Ορθόδοξες
Εκκλησίες βρίσκονται σ' όλο τον κόσμο, έστω κι αν αποτελούν μειονότητες σε
σχέση με τον συνολικό πληθυσμό. Yπάρχουν σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Αυστραλία
(υπάγονται στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως), στην Αφρική (υπάγονται στο
Πατριαρχείο Αλεξανδρείας), στη Συρία, Λίβανο και ανατολική Τουρκία (υπάγονται
στο Πατριαρχείο Αντιοχείας), καθώς και σε Παλαιστίνη και Ιορδανία (υπάγονται
στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων).
Η παρουσία των
Oρθόδοξων Εκκλησιών στη σύγχρονη Ευρώπη είναι σημαντική. Yπενθυμίζει στους
Ευρωπαίους την κοινή θρησκευτική τους παράδοση των πρώτων χριστιανικών αιώνων,
δηλαδή το σεβασμό στην πολιτιστική και θρησκευτική ιδιαιτερότητα του κάθε λαού
και την έννοια μιας χριστιανικής Εκκλησίας που δεν ενδιαφέρεται για κοσμική
εξουσία.
ii. Η παρουσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στον
σύγχρονο κόσμο
Οι Ορθόδοξοι
ανέρχονται σήμερα περίπου σε 270 εκ. και συναντώνται σχεδόν σε όλο τον κόσμο.
Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες υπάρχουν σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Αυστραλία και
Αφρική. Στα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι Ορθόδοξοι αποτελούν πλειονότητα στην
Ελλάδα, την Κύπρο, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Σε αυτά, καθώς και σε άλλα
κράτη της Γηραιάς Ηπείρου, όπως τη Γεωργία, το Μαυροβούνιο, τη Ρωσία και τη
Σερβία, η Ορθοδοξία έχει μια έντονη κοινωνική και πολιτισμική παρουσία και έχει
συνδεθεί ποικιλοτρόπως με την ιστορία των αντίστοιχων εθνών.
iv. Η
αυτοσυνειδησία της Ορθόδοξης Εκκλησίας
«[...] Πιστή
στην ομόφωνη αποστολική Παράδοση και μυστηριακή εμπειρία η Ορθόδοξος Εκκλησία
αποτελεί την αυθεντική συνέχεια της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής
Εκκλησίας, όπως ομολογείται στο Σύμβολο της Πίστεως και επιβεβαιώνεται από τη
διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας. Η Εκκλησία μας βιώνει το μυστήριο της
θείας Οικονομίας στη μυστηριακή της ζωή με επίκεντρο τη θεία Ευχαριστία. Η
Ορθόδοξος Εκκλησία εκφράζει την ενότητα και καθολικότητά της εν Συνόδω. Η
συνοδικότητα διαπνέει την οργάνωση, τον τρόπο που λαμβάνονται οι αποφάσεις και
καθορίζεται η πορεία της. Οι Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες δεν αποτελούν
συνομοσπονδία Εκκλησιών αλλά την Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία.
Κάθε τοπική Εκκλησία, προσφέρουσα την θεία Ευχαριστία, είναι η εν τόπω παρουσία
και φανέρωση της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας».
Β΄ ΘΕΜΑΤΙΚΗ
ΕΝΟΤΗΤΑ
Η πρόταση
ζωής της Ορθόδοξης Εκκλησίας
i.
Συνάντηση με τον προσωπικό Θεό της Βίβλου
Η πίστη ως φιλοξενία του Θεού
Ο Κύριος
παρουσιάστηκε στον Αβραάμ, κοντά στη Δρυ Μαμβρή, ενώ αυτός καθόταν στο άνοιγμα
της σκηνής του κατά το μεσημέρι. Σήκωσε τα μάτια του και είδε τρεις άντρες να
στέκονται απέναντί του. Αμέσως έτρεξε να τους προϋπαντήσει και τους προσκύνησε
ώς τη γη. «Κύριέ μου», είπε, «αν έχω την εύνοιά σου, μην προσπεράσεις το δούλο
σου. Ας φέρουν λίγο νερό να πλύνετε τα πόδια σας και μετά μπορείτε ν’
αναπαυθείτε κάτω από το δέντρο. Θα φέρω και λίγο ψωμί να πάρετε δύναμη και μετά
μπορείτε να πηγαίνετε…».
Τότε ο Αβραάμ
έτρεξε στη σκηνή και είπε στη Σάρρα: «Πάρε γρήγορα τρεις γαβάθες αλεύρι
εκλεκτό, ζύμωσέ το και κάνε πίττες». Μετά έτρεξε στα βόδια, πήρε ένα μοσχάρι
τρυφερό και καλό, το έδωσε στον υπηρέτη κι εκείνος το ετοίμασε στα γρήγορα.
Πήρε ακόμα βούτυρο, γάλα και το μοσχάρι που είχε ετοιμάσει και τα έβαλε μπροστά
στους άντρες. Αυτός στεκόταν απέναντί τους κάτω από τα δέντρα κι εκείνοι
έτρωγαν.
Τότε ρώτησαν τον
Αβραάμ: «Πού είναι η Σάρρα η γυναίκα σου;». Αυτός απάντησε: «Εκεί, στη σκηνή».
Κι ο Κύριος είπε: «Του χρόνου τέτοια εποχή θα ξανάρθω, και η γυναίκα σου η
Σάρρα θα έχει γιο». Η Σάρρα τα άκουγε όλα αυτά, γιατί στεκόταν από πίσω του,
στο άνοιγμα της σκηνής. Ο Αβραάμ και η Σάρρα ήταν γέροντες προχωρημένης
ηλικίας. Η Σάρρα, λοιπόν, γέλασε κρυφά […] Αλλά ο Κύριος είπε στον Αβραάμ:
«Γιατί γέλασε η Σάρρα; Γιατί αμφιβάλλει ότι θ’ αποκτήσει γιο τώρα που γέρασε;
Τίποτα δεν είναι αδύνατο για τον Κύριο! Όταν την ίδια εποχή ύστερα από ένα
χρόνο θα ξανάρθω σπίτι σου, η Σάρρα θα έχει γιο» […] Από κει οι άντρες έφυγαν
[…] Ο Αβραάμ βάδιζε μαζί τους για να τους κατευοδώσει. Τότε ο Κύριος είπε:
«…Ένα μεγάλο και ισχυρό έθνος θα προέλθει από τον Αβραάμ και στο πρόσωπό του θα
ευλογηθούν όλα τα έθνη της γης». Γεν 18, 118 14
Η πίστη σε
ένα Θεό κοινωνίας και αγάπης/Ο Θεός ως Τριάδα
Η Τριάδα ως αγάπη
Φτιαγμένοι κατ’
εικόνα του Τριαδικού Θεού, οι άνθρωποι καλούνται να αναπαράγουν στη γη το
μυστήριο της αμοιβαίας αγάπης που η Τριάδα βιώνει στον ουρανό... Κάθε κοινωνική
μονάδα, η οικογένεια, το σχολείο, το εργοστάσιο, η ενορία, πρέπει να γίνει μια
εικόνα της Τριάδος. Επειδή ξέρουμε ότι ο Θεός είναι τρεις σε ένα, ο καθένας μας
είναι ταγμένος να ζει με θυσία μέσα στον άλλο και για τον άλλο. Ο καθένας είναι
ταγμένος αμετάκλητα σε μια ζωή πρακτικής υπηρεσίας, ενεργητικής συμπάθειας. Η
πίστη μας στην Τριάδα μάς υποχρεώνει να παλεύουμε σε κάθε επίπεδο, από το αυστηρό
προσωπικό ώς το καλύτερα οργανωμένο, αντίθετα σ’ όλες τις μορφές καταπίεσης,
αδικίας και εκμετάλλευσης. Κάλλιστος Ware
Η πίστη ως
ελεύθερη ανταπόκριση στην πρόσκληση του Θεού
Ο
Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
Κατά
τον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης της Ελισάβετ, ο Θεός έστειλε τον άγγελο Γαβριήλ
στην πόλη της Γαλιλαίας Ναζαρέτ σε μια παρθένο, που ήταν αρραβωνιασμένη με
κάποιον που τον έλεγαν Ιωσήφ και καταγόταν από τη γενιά του Δαβίδ. Την παρθένο
την έλεγαν Μαριάμ.
Παρουσιάστηκε σ’
αυτήν ο άγγελος και της είπε: «Χαίρε εσύ, προικισμένη με τη χάρη του Θεού. Ο
Κύριος είναι μαζί σου. Ευλογημένη απ’ το Θεό είσαι εσύ, περισσότερο από όλες
τις γυναίκες». Εκείνη μόλις τον είδε ταράχτηκε με τα λόγια του και προσπαθούσε
να εξηγήσει τι σήμαινε ο χαιρετισμός αυτό. Ο άγγελος της είπε: «Μη φοβάσαι,
Μαριάμ, ο Θεός σού έδωσε τη χάρη του∙ και να, θα μείνεις έγκυος, θα γεννήσεις
γιο και θα τον ονομάσεις Ιησού. Αυτός θα γίνει μέγας και θα ονομαστεί Υιός του
Υψίστου. Σ’ αυτόν θα δώσει ο Κύριος ο Θεός το θρόνο του Δαβίδ, του προπάτορά
του. Θα βασιλέψει για πάντα στους απογόνους του Ιακώβ και η βασιλεία του δε θα
έχει τέλος».
Η Μαριάμ τότε
ρώτησε τον άγγελο: «Πώς θα μου συμβεί αυτό, αφού δεν έχω συζυγικές σχέσεις με
άνδρα;». Και ο άγγελος της απάντησε: «Το Άγιο Πνεύμα θα έρθει επάνω σου και η
δύναμη του Θεού θα σε καλύψει∙ γι’ αυτό και το άγιο παιδί που θα γεννήσεις θα
ονομαστεί Υιός Θεού. Μάθε ακόμη ότι η συγγενής σου Ελισάβετ συνέλαβε γιο στα
γηρατειά της, κι έτσι, αυτή που την αποκαλούσαν στείρα, βρίσκεται τώρα στον
έκτο μήνα της εγκυμοσύνης. Για τον Θεό τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο». Η Μαριάμ
τότε είπε: «Είμαι μια δούλη του Κυρίου∙ ας γίνει το θέλημά του σ’ εμένα όπως
μου το είπες». Κι έφυγε από αυτήν ο άγγελος. Λκ 1, 26 38
i. Μίμηση
του Χριστού
Τα
γνωρίσματα του καινούριου ανθρώπου στην Καινή Διαθήκη
Πετάξτε από
πάνω σας το ψέμα και ο καθένας ας λέει την αλήθεια στον διπλανό του, γιατί
είμαστε μέλη του ίδιου σώματος […] Κανένας βλαβερός λόγος ας μη βγαίνει από το
στόμα σας παρά μόνο ωφέλιμος, που να μπορεί να οικοδομήσει, όταν χρειάζεται,
και να κάνει καλό σ’ αυτούς που τον ακούνε… Διώξτε μακριά σας κάθε δυσαρέσκεια,
θυμό, οργή, κραυγή, κατηγόρια, καθώς και άλλη κακότητα. Να φέρεστε μεταξύ σας
με καλοσύνη κι ευσπλαχνία, και να συγχωρείτε ο ένας τον άλλο, όπως κι ο Θεός
σάς συγχώρησε διά του Χριστού. Εφ 4, 2532
Βλέποντας ο
Ιησούς τους καλεσμένους με ποιον τρόπο διάλεγαν τις πρώτες θέσεις στο τρα πέζι,
τους είπε μια παραβολή. «Όταν σε καλέσει κάποιος σε γάμο, μην πας να καθίσεις
στην πρώτη θέση, γιατί μπορεί κάποιος άλλος καλεσμένος του να είναι πιο
σπουδαίος από σένα. Όταν έρθει αυτός που κάλεσε κι εσένα κι εκείνον, θα σου
πει: “δώσε σ’ αυτόν τη θέση”. Τότε εσύ ντροπιασμένος θα πάς και θα καθίσεις
στην τελευταία θέση, ώστε όταν έρθει αυτός που σε κάλεσε, να σου πει: “φίλε
μου, πήγαινε σε καλύτερη θέση”. Τότε αυτό θα είναι τιμή για σένα μπροστά στους
συνδαιτυμόνες σου. Γιατί όποιος υψώνει τον εαυτό του θα ταπεινωθεί, κι αυτός
που ταπεινώνει τον εαυτό του θα υψωθεί». Λκ 14, 711
Μιμηθείτε λοιπόν
τον Θεό, αφού είστε αγαπητά του παιδιά∙ να συμπεριφέρεστε με αγάπη κατά το
πρότυπο του Χριστού, που σας αγάπησε… Εφ 5, 12
Ο πλούτος
ως έλλειψη αγάπης
Όσο όμως πλεονάζουν τα πλούτη σου, τόσο σου
λείπει η αγάπη.[…] Όταν μπαίνω στο σπίτι νεόπλουτου που μεγαλοπιάνεται και το
βλέπω γανωμένο παντού με λουλούδια, ξέρω πως δεν κατέχει τίποτα πολυτιμότερο
απ’ όσα φαίνονται, αλλά στολίζει τα άψυχα και έχει αστόλιστη την ψυχή. Πες μου,
τόσο πια απαραίτητα είναι τα αργυρά κρεβάτια και τα αργυρά τραπέζια, τα
ελεφάντινα καθίσματα και τα ελεφάντινα αμάξια, ώστε για χάρη τους τα πλούτη να
μην περνούν στους φτωχούς, μολονότι χιλιάδες στέκουν έξω απ’ την πόρτα σου και
κάθε εξαθλιωμένου ακούς τη φωνή; Όμως εσύ αρνείσαι να δώσεις, γιατί λες πως
ποτέ δεν θα έφτανε για όλους όσοι ζητούν. Και με τη γλώσσα ορκίζεσαι, αλλά σ’
ελέγχει το χέρι σου. […] Μέγας Βασίλειος, Προς πλουτούντας
Ενότητα και
ισότητα
Ας μη
γίνουμε, αγαπητοί μου φίλοι και αδελφοί, κακοί διαχειριστές των αγαθών που μας
δόθηκαν. Ας μην κοπιάζουμε για να θησαυρίζουμε και να αποταμιεύουμε, ενώ άλλοι
υποφέρουν από την πείνα. Ας μιμηθούμε τον ανώτατο και κορυφαίο νόμο του Θεού,
που στέλνει τη βροχή σε δικαίους και αδίκους και ανατέλλει τον ήλιο επίσης για
όλους.
Αυτός έκανε
τη γη ευρύχωρη για όλα τα χερσαία ζώα, δημιούργησε πηγές, ποτάμια, δάση, αέρα
για τα φτερωτά και νερά για τα υδρόβια, και έδωσε σε όλα τα όντα άφθονα τα
απαραίτητα για τη ζωή τους στοιχεία, χωρίς να τα περιορίζει καμιά εξουσία,
χωρίς να τα καθορίζει κανένας γραπτός νόμος, χωρίς να τα εμποδίζουν σύνορα. […]
Οι άνθρωποι, όμως, αφότου έβγαλαν από τη γη το χρυσάφι, το ασήμι και τα
πολύτιμα πετράδια, αφότου έφτιαξαν ρούχα μαλακά και περιττά και αφότου
απέκτησαν άλλα παρόμοια πράγματα που αποτελούν αιτίες πολέμων και επαναστάσεων
και τυραννικών καθεστώτων, κυριεύθηκαν από παράλογη υπεροψία.
Έτσι, δεν δείχνουν ευσπλαχνία στους
δυστυχισμένους συνανθρώπους τους και δεν θέλουν ούτε με τα περίσσια τους να
δώσουν στους άλλους τα αναγκαία. Τι βαναυσότητα! Τι σκληρότητα! […] Εσύ, όμως,
να κοιτάς την αρχική ενότητα και ισότητα, όχι την τελική διαίρεση∙ όχι το νόμο
που επικράτησε, αλλά το νόμο του Δημιουργού. Γρηγόριος ο Θεολόγος, Περί
φιλοπτωχίας λόγος
Η Κιβωτός
του Κόσμου
Η Κιβωτός
του Κόσμου είναι μια φωλιά στοργής και φροντίδας για το παιδί, τον νέο και τον
γονιό που βρίσκονται σε ανάγκη. Την ίδρυσε το 1998 στην Αθήνα ο εικοσιεξάχρονος
ιερέας πατέρας Αντώνιος Παπανικολάου, με όπλα την αγάπη του για τα παιδιά. Η
Κιβωτός καλύπτει εξ ολοκλήρου και φροντίζει τα απροστάτευτα παιδιά. Σε
συνεργασία με άλλους φορείς προστασίας και υπηρεσίες για τα δικαιώματα των
παιδιών, αναλαμβάνει το μεγάλωμα των ανηλίκων –Ελληνόπουλων αλλά και από άλλες
χώρες– σε σπίτια φιλοξενίας. Τα παιδιά ζουν σε ένα περιβάλλον στοργής και
ειρήνης μακριά από την φτώχεια, την πείνα και τον ρατσισμό.
ii.
Παράδειγμα μίμησης Χριστού: «Αποστολή»
της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών
Η Αποστολή ιδρύθηκε
το 2010 από την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών με τη μορφή της αστικής μη
κερδοσκοπικής εταιρείας με εθνική και διεθνή εμβέλεια στο πλαίσιο της
δραστηριοποίησής της στον ανθρωπιστικό, αναπτυξιακό και εκπαιδευτικό χώρο. Το
σύμπλεγμα των έργων της «Αποστολής» είναι:
Α. Πρότυπο
Περιβαλλοντικό Κέντρο στην Πάρνηθα
Β. Μονάδα
επανένταξης ουσιοεξαρτημένων ατόμων
Γ. μονάδα
φροντίδας και αγωγής αυτιστικών παιδιών
Δ. μονάδα
φροντίδας κατακοίτων
Ε. στέγες
ηλικιωμένων
ΣΤ.
Διπλασιασμός των μερίδων φαγητού (σήμερα υπερβαίνουν τις 10.000 ημερησίως)
Τομείς όπως:
▷ η πολιτισμική κληρονομιά
▷ η προστασία του περιβάλλοντος
▷ η
συνεργασία με φορείς του εξωτερικού
▷ η
ενδυνάμωση της Ιεραποστολής
Στόχος
της ΜΚΟ «Αποστολή» είναι πέρα από τη δυναμική δραστηριοποίηση στον τομέα
της κοινωνικής φροντίδας και συνοχής, της υγείας, αλλά και του πολιτισμού, να
επεκτείνει τις δραστηριότητές της στους τομείς του περιβάλλοντος και των νέων
τεχνολογιών, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Οι διεθνείς της δράσεις
και τα προγράμματα αναπτύσσονται σε συνεννόηση με τις κατά τόπους Μητροπόλεις
της Ορθόδοξης Εκκλησίας σε αναπτυσσόμενες χώρες με έμφαση στην Αφρική, τη
Νοτιοανατολική Ασία, τα δυτικά Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή, ενώ ετοιμάζεται να
προωθήσει αντίστοιχες πρωτοβουλίες στη Λατινική Αμερική.
Για την υλοποίηση
των συγκεκριμένων προγραμμάτων έχει δρομολογήσει συνεργασίες με ευρωπαϊκούς και
εθνικούς φορείς, όπως το Υπουργείο Απασχόλησης, το Υπουργείο Πολιτισμού, το
Υπουργείο Υγείας, η Κοινωνία της Πληροφορίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο Ο.Η.Ε.
14. Αιρέσεις: εσωτερική
Στην ενότητα αυτή θα πάρεις πληροφορίες (για):
- το νόημα και τα αίτια των αιρέσεων
- τις επιπτώσεις τους στην εκκλησιαστική και στην πολιτική ζωή.
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΩ
ΚΑΙ ΘΥΜΑΜΑΙ
- Οι αιρέσεις αναστάτωσαν
την Εκκλησία και είχαν ως αιτίες τους την υπερεκτίμηση της ανθρώπινης
λογικής, την αλαζονεία των αιρετικών και την ανάμείξη θρησκευτικών
αντιλήψεων άλλων θρησκειών με τις χριστιανικές.
- Οι μεγαλύτερες αιρέσεις
είναι ο Αρειανισμός, ο Νεστοριανισμός και ο Μονοφυσιτισμός.
- Οι αιρέσεις διαίρεσαν την
Εκκλησία και δημιούργησαν τις προΰποθέσεις για την απόσχιση ανατολικών
επαρχιών από την βυζαντινή αυτοκρατορία.
Στην ενότητα αυτή θα πάρεις πληροφορίες (για):
- τις αμοιβαίες επιρροές και συνθέσεις μεταξύ Χριστιανισμού και Ελληνισμού
- τις αντιθέσεις και τις συγκρούσεις μεταξύ των δύο αυτών ιστορικών μεγεθών.
- τη γόνιμη σύνθεση Χριστιανισμού και Ελληνισμού.
ΙΙ. Η
Ορθοδοξία στον σύγχρονο κόσμο
Ορθόδοξες Εκκλησίες βρίσκονται σ' όλο τον κόσμο, έστω κι αν αποτελούν μειονότητες σε σχέση με τον συνολικό πληθυσμό. Yπάρχουν σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Αυστραλία (υπάγονται στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως), στην Αφρική (υπάγονται στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας), στη Συρία, Λίβανο και ανατολική Τουρκία (υπάγονται στο Πατριαρχείο Αντιοχείας), καθώς και σε Παλαιστίνη και Ιορδανία (υπάγονται στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων).
Η παρουσία των Oρθόδοξων Εκκλησιών στη σύγχρονη Ευρώπη είναι σημαντική. Yπενθυμίζει στους Ευρωπαίους την κοινή θρησκευτική τους παράδοση των πρώτων χριστιανικών αιώνων, δηλαδή το σεβασμό στην πολιτιστική και θρησκευτική ιδιαιτερότητα του κάθε λαού και την έννοια μιας χριστιανικής Εκκλησίας που δεν ενδιαφέρεται για κοσμική εξουσία.
ii. Η παρουσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στον
σύγχρονο κόσμο
Οι Ορθόδοξοι ανέρχονται σήμερα περίπου σε 270 εκ. και συναντώνται σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες υπάρχουν σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Αυστραλία και Αφρική. Στα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι Ορθόδοξοι αποτελούν πλειονότητα στην Ελλάδα, την Κύπρο, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Σε αυτά, καθώς και σε άλλα κράτη της Γηραιάς Ηπείρου, όπως τη Γεωργία, το Μαυροβούνιο, τη Ρωσία και τη Σερβία, η Ορθοδοξία έχει μια έντονη κοινωνική και πολιτισμική παρουσία και έχει συνδεθεί ποικιλοτρόπως με την ιστορία των αντίστοιχων εθνών.
iv. Η
αυτοσυνειδησία της Ορθόδοξης Εκκλησίας
«[...] Πιστή στην ομόφωνη αποστολική Παράδοση και μυστηριακή εμπειρία η Ορθόδοξος Εκκλησία αποτελεί την αυθεντική συνέχεια της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, όπως ομολογείται στο Σύμβολο της Πίστεως και επιβεβαιώνεται από τη διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας. Η Εκκλησία μας βιώνει το μυστήριο της θείας Οικονομίας στη μυστηριακή της ζωή με επίκεντρο τη θεία Ευχαριστία. Η Ορθόδοξος Εκκλησία εκφράζει την ενότητα και καθολικότητά της εν Συνόδω. Η συνοδικότητα διαπνέει την οργάνωση, τον τρόπο που λαμβάνονται οι αποφάσεις και καθορίζεται η πορεία της. Οι Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες δεν αποτελούν συνομοσπονδία Εκκλησιών αλλά την Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Κάθε τοπική Εκκλησία, προσφέρουσα την θεία Ευχαριστία, είναι η εν τόπω παρουσία και φανέρωση της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας».
Β΄ ΘΕΜΑΤΙΚΗ
ΕΝΟΤΗΤΑ
Η πρόταση
ζωής της Ορθόδοξης Εκκλησίας
i.
Συνάντηση με τον προσωπικό Θεό της Βίβλου
Η πίστη ως φιλοξενία του Θεού
Ο Κύριος παρουσιάστηκε στον Αβραάμ, κοντά στη Δρυ Μαμβρή, ενώ αυτός καθόταν στο άνοιγμα της σκηνής του κατά το μεσημέρι. Σήκωσε τα μάτια του και είδε τρεις άντρες να στέκονται απέναντί του. Αμέσως έτρεξε να τους προϋπαντήσει και τους προσκύνησε ώς τη γη. «Κύριέ μου», είπε, «αν έχω την εύνοιά σου, μην προσπεράσεις το δούλο σου. Ας φέρουν λίγο νερό να πλύνετε τα πόδια σας και μετά μπορείτε ν’ αναπαυθείτε κάτω από το δέντρο. Θα φέρω και λίγο ψωμί να πάρετε δύναμη και μετά μπορείτε να πηγαίνετε…».
Τότε ο Αβραάμ έτρεξε στη σκηνή και είπε στη Σάρρα: «Πάρε γρήγορα τρεις γαβάθες αλεύρι εκλεκτό, ζύμωσέ το και κάνε πίττες». Μετά έτρεξε στα βόδια, πήρε ένα μοσχάρι τρυφερό και καλό, το έδωσε στον υπηρέτη κι εκείνος το ετοίμασε στα γρήγορα. Πήρε ακόμα βούτυρο, γάλα και το μοσχάρι που είχε ετοιμάσει και τα έβαλε μπροστά στους άντρες. Αυτός στεκόταν απέναντί τους κάτω από τα δέντρα κι εκείνοι έτρωγαν.
Τότε ρώτησαν τον Αβραάμ: «Πού είναι η Σάρρα η γυναίκα σου;». Αυτός απάντησε: «Εκεί, στη σκηνή». Κι ο Κύριος είπε: «Του χρόνου τέτοια εποχή θα ξανάρθω, και η γυναίκα σου η Σάρρα θα έχει γιο». Η Σάρρα τα άκουγε όλα αυτά, γιατί στεκόταν από πίσω του, στο άνοιγμα της σκηνής. Ο Αβραάμ και η Σάρρα ήταν γέροντες προχωρημένης ηλικίας. Η Σάρρα, λοιπόν, γέλασε κρυφά […] Αλλά ο Κύριος είπε στον Αβραάμ: «Γιατί γέλασε η Σάρρα; Γιατί αμφιβάλλει ότι θ’ αποκτήσει γιο τώρα που γέρασε; Τίποτα δεν είναι αδύνατο για τον Κύριο! Όταν την ίδια εποχή ύστερα από ένα χρόνο θα ξανάρθω σπίτι σου, η Σάρρα θα έχει γιο» […] Από κει οι άντρες έφυγαν […] Ο Αβραάμ βάδιζε μαζί τους για να τους κατευοδώσει. Τότε ο Κύριος είπε: «…Ένα μεγάλο και ισχυρό έθνος θα προέλθει από τον Αβραάμ και στο πρόσωπό του θα ευλογηθούν όλα τα έθνη της γης». Γεν 18, 118 14
Η πίστη σε
ένα Θεό κοινωνίας και αγάπης/Ο Θεός ως Τριάδα
Η Τριάδα ως αγάπη
Φτιαγμένοι κατ’
εικόνα του Τριαδικού Θεού, οι άνθρωποι καλούνται να αναπαράγουν στη γη το
μυστήριο της αμοιβαίας αγάπης που η Τριάδα βιώνει στον ουρανό... Κάθε κοινωνική
μονάδα, η οικογένεια, το σχολείο, το εργοστάσιο, η ενορία, πρέπει να γίνει μια
εικόνα της Τριάδος. Επειδή ξέρουμε ότι ο Θεός είναι τρεις σε ένα, ο καθένας μας
είναι ταγμένος να ζει με θυσία μέσα στον άλλο και για τον άλλο. Ο καθένας είναι
ταγμένος αμετάκλητα σε μια ζωή πρακτικής υπηρεσίας, ενεργητικής συμπάθειας. Η
πίστη μας στην Τριάδα μάς υποχρεώνει να παλεύουμε σε κάθε επίπεδο, από το αυστηρό
προσωπικό ώς το καλύτερα οργανωμένο, αντίθετα σ’ όλες τις μορφές καταπίεσης,
αδικίας και εκμετάλλευσης. Κάλλιστος Ware
Η πίστη ως
ελεύθερη ανταπόκριση στην πρόσκληση του Θεού
Ο
Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
Κατά τον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης της Ελισάβετ, ο Θεός έστειλε τον άγγελο Γαβριήλ στην πόλη της Γαλιλαίας Ναζαρέτ σε μια παρθένο, που ήταν αρραβωνιασμένη με κάποιον που τον έλεγαν Ιωσήφ και καταγόταν από τη γενιά του Δαβίδ. Την παρθένο την έλεγαν Μαριάμ.
Παρουσιάστηκε σ’ αυτήν ο άγγελος και της είπε: «Χαίρε εσύ, προικισμένη με τη χάρη του Θεού. Ο Κύριος είναι μαζί σου. Ευλογημένη απ’ το Θεό είσαι εσύ, περισσότερο από όλες τις γυναίκες». Εκείνη μόλις τον είδε ταράχτηκε με τα λόγια του και προσπαθούσε να εξηγήσει τι σήμαινε ο χαιρετισμός αυτό. Ο άγγελος της είπε: «Μη φοβάσαι, Μαριάμ, ο Θεός σού έδωσε τη χάρη του∙ και να, θα μείνεις έγκυος, θα γεννήσεις γιο και θα τον ονομάσεις Ιησού. Αυτός θα γίνει μέγας και θα ονομαστεί Υιός του Υψίστου. Σ’ αυτόν θα δώσει ο Κύριος ο Θεός το θρόνο του Δαβίδ, του προπάτορά του. Θα βασιλέψει για πάντα στους απογόνους του Ιακώβ και η βασιλεία του δε θα έχει τέλος».
Η Μαριάμ τότε
ρώτησε τον άγγελο: «Πώς θα μου συμβεί αυτό, αφού δεν έχω συζυγικές σχέσεις με
άνδρα;». Και ο άγγελος της απάντησε: «Το Άγιο Πνεύμα θα έρθει επάνω σου και η
δύναμη του Θεού θα σε καλύψει∙ γι’ αυτό και το άγιο παιδί που θα γεννήσεις θα
ονομαστεί Υιός Θεού. Μάθε ακόμη ότι η συγγενής σου Ελισάβετ συνέλαβε γιο στα
γηρατειά της, κι έτσι, αυτή που την αποκαλούσαν στείρα, βρίσκεται τώρα στον
έκτο μήνα της εγκυμοσύνης. Για τον Θεό τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο». Η Μαριάμ
τότε είπε: «Είμαι μια δούλη του Κυρίου∙ ας γίνει το θέλημά του σ’ εμένα όπως
μου το είπες». Κι έφυγε από αυτήν ο άγγελος. Λκ 1, 26 38
i. Μίμηση
του Χριστού
Τα
γνωρίσματα του καινούριου ανθρώπου στην Καινή Διαθήκη
Πετάξτε από πάνω σας το ψέμα και ο καθένας ας λέει την αλήθεια στον διπλανό του, γιατί είμαστε μέλη του ίδιου σώματος […] Κανένας βλαβερός λόγος ας μη βγαίνει από το στόμα σας παρά μόνο ωφέλιμος, που να μπορεί να οικοδομήσει, όταν χρειάζεται, και να κάνει καλό σ’ αυτούς που τον ακούνε… Διώξτε μακριά σας κάθε δυσαρέσκεια, θυμό, οργή, κραυγή, κατηγόρια, καθώς και άλλη κακότητα. Να φέρεστε μεταξύ σας με καλοσύνη κι ευσπλαχνία, και να συγχωρείτε ο ένας τον άλλο, όπως κι ο Θεός σάς συγχώρησε διά του Χριστού. Εφ 4, 2532
Βλέποντας ο Ιησούς τους καλεσμένους με ποιον τρόπο διάλεγαν τις πρώτες θέσεις στο τρα πέζι, τους είπε μια παραβολή. «Όταν σε καλέσει κάποιος σε γάμο, μην πας να καθίσεις στην πρώτη θέση, γιατί μπορεί κάποιος άλλος καλεσμένος του να είναι πιο σπουδαίος από σένα. Όταν έρθει αυτός που κάλεσε κι εσένα κι εκείνον, θα σου πει: “δώσε σ’ αυτόν τη θέση”. Τότε εσύ ντροπιασμένος θα πάς και θα καθίσεις στην τελευταία θέση, ώστε όταν έρθει αυτός που σε κάλεσε, να σου πει: “φίλε μου, πήγαινε σε καλύτερη θέση”. Τότε αυτό θα είναι τιμή για σένα μπροστά στους συνδαιτυμόνες σου. Γιατί όποιος υψώνει τον εαυτό του θα ταπεινωθεί, κι αυτός που ταπεινώνει τον εαυτό του θα υψωθεί». Λκ 14, 711
Μιμηθείτε λοιπόν τον Θεό, αφού είστε αγαπητά του παιδιά∙ να συμπεριφέρεστε με αγάπη κατά το πρότυπο του Χριστού, που σας αγάπησε… Εφ 5, 12
Ο πλούτος ως έλλειψη αγάπης
Όσο όμως πλεονάζουν τα πλούτη σου, τόσο σου
λείπει η αγάπη.[…] Όταν μπαίνω στο σπίτι νεόπλουτου που μεγαλοπιάνεται και το
βλέπω γανωμένο παντού με λουλούδια, ξέρω πως δεν κατέχει τίποτα πολυτιμότερο
απ’ όσα φαίνονται, αλλά στολίζει τα άψυχα και έχει αστόλιστη την ψυχή. Πες μου,
τόσο πια απαραίτητα είναι τα αργυρά κρεβάτια και τα αργυρά τραπέζια, τα
ελεφάντινα καθίσματα και τα ελεφάντινα αμάξια, ώστε για χάρη τους τα πλούτη να
μην περνούν στους φτωχούς, μολονότι χιλιάδες στέκουν έξω απ’ την πόρτα σου και
κάθε εξαθλιωμένου ακούς τη φωνή; Όμως εσύ αρνείσαι να δώσεις, γιατί λες πως
ποτέ δεν θα έφτανε για όλους όσοι ζητούν. Και με τη γλώσσα ορκίζεσαι, αλλά σ’
ελέγχει το χέρι σου. […] Μέγας Βασίλειος, Προς πλουτούντας
Ενότητα και
ισότητα
Ας μη γίνουμε, αγαπητοί μου φίλοι και αδελφοί, κακοί διαχειριστές των αγαθών που μας δόθηκαν. Ας μην κοπιάζουμε για να θησαυρίζουμε και να αποταμιεύουμε, ενώ άλλοι υποφέρουν από την πείνα. Ας μιμηθούμε τον ανώτατο και κορυφαίο νόμο του Θεού, που στέλνει τη βροχή σε δικαίους και αδίκους και ανατέλλει τον ήλιο επίσης για όλους.
Αυτός έκανε τη γη ευρύχωρη για όλα τα χερσαία ζώα, δημιούργησε πηγές, ποτάμια, δάση, αέρα για τα φτερωτά και νερά για τα υδρόβια, και έδωσε σε όλα τα όντα άφθονα τα απαραίτητα για τη ζωή τους στοιχεία, χωρίς να τα περιορίζει καμιά εξουσία, χωρίς να τα καθορίζει κανένας γραπτός νόμος, χωρίς να τα εμποδίζουν σύνορα. […] Οι άνθρωποι, όμως, αφότου έβγαλαν από τη γη το χρυσάφι, το ασήμι και τα πολύτιμα πετράδια, αφότου έφτιαξαν ρούχα μαλακά και περιττά και αφότου απέκτησαν άλλα παρόμοια πράγματα που αποτελούν αιτίες πολέμων και επαναστάσεων και τυραννικών καθεστώτων, κυριεύθηκαν από παράλογη υπεροψία.
Έτσι, δεν δείχνουν ευσπλαχνία στους δυστυχισμένους συνανθρώπους τους και δεν θέλουν ούτε με τα περίσσια τους να δώσουν στους άλλους τα αναγκαία. Τι βαναυσότητα! Τι σκληρότητα! […] Εσύ, όμως, να κοιτάς την αρχική ενότητα και ισότητα, όχι την τελική διαίρεση∙ όχι το νόμο που επικράτησε, αλλά το νόμο του Δημιουργού. Γρηγόριος ο Θεολόγος, Περί φιλοπτωχίας λόγος
Η Κιβωτός
του Κόσμου
Η Κιβωτός του Κόσμου είναι μια φωλιά στοργής και φροντίδας για το παιδί, τον νέο και τον γονιό που βρίσκονται σε ανάγκη. Την ίδρυσε το 1998 στην Αθήνα ο εικοσιεξάχρονος ιερέας πατέρας Αντώνιος Παπανικολάου, με όπλα την αγάπη του για τα παιδιά. Η Κιβωτός καλύπτει εξ ολοκλήρου και φροντίζει τα απροστάτευτα παιδιά. Σε συνεργασία με άλλους φορείς προστασίας και υπηρεσίες για τα δικαιώματα των παιδιών, αναλαμβάνει το μεγάλωμα των ανηλίκων –Ελληνόπουλων αλλά και από άλλες χώρες– σε σπίτια φιλοξενίας. Τα παιδιά ζουν σε ένα περιβάλλον στοργής και ειρήνης μακριά από την φτώχεια, την πείνα και τον ρατσισμό.
ii.
Παράδειγμα μίμησης Χριστού: «Αποστολή»
της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών
Η Αποστολή ιδρύθηκε το 2010 από την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών με τη μορφή της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας με εθνική και διεθνή εμβέλεια στο πλαίσιο της δραστηριοποίησής της στον ανθρωπιστικό, αναπτυξιακό και εκπαιδευτικό χώρο. Το σύμπλεγμα των έργων της «Αποστολής» είναι:
Α. Πρότυπο Περιβαλλοντικό Κέντρο στην Πάρνηθα
Β. Μονάδα επανένταξης ουσιοεξαρτημένων ατόμων
Γ. μονάδα φροντίδας και αγωγής αυτιστικών παιδιών
Δ. μονάδα φροντίδας κατακοίτων
Ε. στέγες ηλικιωμένων
ΣΤ. Διπλασιασμός των μερίδων φαγητού (σήμερα υπερβαίνουν τις 10.000 ημερησίως)
Τομείς όπως:
▷ η πολιτισμική κληρονομιά
▷ η προστασία του περιβάλλοντος
▷ η
συνεργασία με φορείς του εξωτερικού
▷ η ενδυνάμωση της Ιεραποστολής
Στόχος της ΜΚΟ «Αποστολή» είναι πέρα από τη δυναμική δραστηριοποίηση στον τομέα της κοινωνικής φροντίδας και συνοχής, της υγείας, αλλά και του πολιτισμού, να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στους τομείς του περιβάλλοντος και των νέων τεχνολογιών, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Οι διεθνείς της δράσεις και τα προγράμματα αναπτύσσονται σε συνεννόηση με τις κατά τόπους Μητροπόλεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας σε αναπτυσσόμενες χώρες με έμφαση στην Αφρική, τη Νοτιοανατολική Ασία, τα δυτικά Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή, ενώ ετοιμάζεται να προωθήσει αντίστοιχες πρωτοβουλίες στη Λατινική Αμερική.
Για την υλοποίηση των συγκεκριμένων προγραμμάτων έχει δρομολογήσει συνεργασίες με ευρωπαϊκούς και εθνικούς φορείς, όπως το Υπουργείο Απασχόλησης, το Υπουργείο Πολιτισμού, το Υπουργείο Υγείας, η Κοινωνία της Πληροφορίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο Ο.Η.Ε.
Στην ενότητα αυτή θα πάρεις πληροφορίες (για):
- το νόημα και τα αίτια των αιρέσεων
- τις επιπτώσεις τους στην εκκλησιαστική και στην πολιτική ζωή.
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΩ
ΚΑΙ ΘΥΜΑΜΑΙ
|
|
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΩ
ΚΑΙ ΘΥΜΑΜΑΙ
|
|
ένας νέος δρόμος ανοίγεται για τους χριστιανούς
- τα αίτια και τις συνθήκες που οδήγησαν στο διάταγμα των Μεδιολάνων
- τα γεγονότα που καθόρισαν τις αποφάσεις στα Μεδιόλανα
- τα αποτελέσματα που επέφεραν στην ιστορία της Εκκλησίας αυτές οι αποφάσεις.
- Στις αρχές του 4ου μ.Χ. αι. οι πολιτικές συνθήκες και η θρησκευτική ελευθερία που υποστήριζε ο Μ. Κωνσταντίνος διαμόρφωσαν το κλίμα για τη συνάντησή του με τον Λικίνιο στα Μεδιόλανα και για τις αποφάσεις που λήφθηκαν.
- Το περιεχόμενο των συζητήσεων και των αποφάσεων στα Μεδιόλανα ήταν η ελευθερία κάθε πολίτη να λατρεύει το Θεό στον οποίο πιστεύει (ανεξιθρησκία) χωρίς να στερείται την περιουσία του ή να τίθεται σε κίνδυνο η ζωή του.
- Με το διάταγμα των Μεδιολάνων οι χριστιανοί ανελίσσονται σε ανώτερες πολιτικές, στρατιωτικές και κοινωνικές θέσεις, και εξανθρωπίζονται το νομικό καθεστώς και το κοινωνικό πλαίσιο εργασίας και σχέσεων των πολιτών της αυτοκρατορίας.
Οι μεγάλοι διωγμοί των χριστιανών
- τις αιτίες που προκάλεσαν τους διωγμούς
- τους λόγους για τους οποίους ο Χριστιανισμός, παρά τις διώξεις, επιβίωσε και εξαπλώθηκε
- συγκεκριμένα παραδείγματα μαρτύρων.
- Οι εθνικοί καταδίωξαν τους χριστιανούς γιατί δεν τιμούσαν τον αυτοκράτορα σα Θεό και γιατί βλάπτονταν τα συμφέροντα του ιερατείου τους. Οι διωγμοί, που κράτησαν περίπου τρεις αιώνες, ήταν αρχικά περιορισμένης έκτασης. Μετά τον Δέκιο όμως πήραν συστηματική μορφή και εξαπλώθηκαν παντού.
- Οι Απολογητές ήταν μορφωμένοι χριστιανοί που με το συγγραφικό τους έργο υπερασπίζονταν ενώπιον των εθνικών τη χριστιανική πίστη.
- Ο Χριστιανισμός, παρά τις διώξεις, επιβίωσε και εξαπλώθηκε παντού, γιατί το μήνυμά του έδινε στους ανθρώπους της αυτοκρατορίας τη χαμένη τους ανθρωπιά και νόημα στη ζωή τους.
- Ο άγιος Πολύκαρπος, μαθητής του Ευαγγελιστή Ιωάννη και επίσκοπος Σμύρνης, ομολόγησε με παρρησία την πίστη του στο Χριστό.
10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Η εποχή των διωγμών ήταν μια πολύ δύσκολη περίοδος στην ιστορία του Χριστιανισμού. Οι διωκόμενοι χριστιανοί, ιδιαίτερα από την εποχή του Τραϊανού, όπως είδαμε στην προηγούμενη ενότητα, αναγκάστηκαν να καταφεύγουν σε κατακόμβες για να συναντώνται, να ακούν το κήρυγμα και να μετέχουν στη Θεία Ευχαριστία.
Στην ενότητα αυτή θα πάρεις πληροφορίες (για):
- τις κατακόμβες, ως τόπο καταφυγής των διωκόμενων χριστιανών
- τη χρήση των κατακομβών για την ταφή των μαρτύρων, τη διδαχή και τη λατρεία.
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΩ ΚΑΙ ΘΥΜΑΜΑΙ
Οι κατακόμβες ήταν χριστιανικά κοιμητήρια που χρησιμοποιήθηκαν κατά την περίοδο των διωγμών ως καταφύγιο και τόπος τέλεσης της Θείας Ευχαριστίας.
- Στις κρύπτες υπάρχουν τοιχογραφίες με συμβολικές παραστάσεις, όπως ο «Καλός Ποιμένας», το περιστέρι, το ψάρι, το μονόγραμμα του Χριστού, το Α και το Ω, η άγκυρα, το πτηνό φοίνικας, ο προφήτης Ιωνάς.
- Κατακόμβες έχουν ανακαλυφθεί στη Ρώμη και σε άλλα μέρη της Ιταλίας, στην Αίγυπτο, τη Μάλτα και τη Μήλο.
- Οι κατακόμβες είναι ένα διαχρονικό σύμβολο ηρωισμού και μια διαρκής υπενθύμιση ότι η πίστη προΰποθέτει κόπους, αγώνες και θυσίες.
Ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα
Στην ενότητα αυτή θα πάρεις πληροφορίες (για):
- την ιεραποστολική δράση του Αποστόλου Παύλου στην Ελλάδα
- τους τρόπους που χρησιμοποίησε για τη μετάδοση της πίστης
- τις περιοδείες του ως το μαρτύριό του στη Ρώμη.
Η μεταστροφή του Παύλου
Άνοιγμα του Χριστιανισμού στον εθνικό κόσμο
Στην ενότητα αυτή θα πάρεις πληροφορίες (για):
- την αρχική δράση και για τη μεταστροφή του Αποστόλου Παύλου
- την εξιστόρηση αυτών των γεγονότων από τον ίδιο τον Απόστολο
- την προετοιμασία του να ασκήσει ιεραποστολικό έργο στους εθνικούς, καθώς και για την πρώτη του ιεραποστολική δράση στη Μ. Ασία.
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΩ ΚΑΙ ΘΥΜΑΜΑΙ
- Ο Σαούλ, μορφωμένος Φαρισαίος και αναθρεμμένος με τις ιουδαϊκές παραδόσεις, ήταν παρών στο λιθοβολισμό του Στεφάνου και στη συνέχεια έγινε ο μεγαλύτερος διώκτης των χριστιανών στα Ιεροσόλυμα και στη γύρω περιοχή.Στο δρόμο για τη Δαμασκό, όπου πήγαινε για να καταδιώξει τους χριστιανούς, του εμφανίστηκε ο αναστημένος Χριστός και αυτό το γεγονός άλλαξε για πάντα τη ζωή του. Ο ζηλωτής διώκτης μεταστράφηκε στο μεγαλύτερο κήρυκα του Ευαγγελίου στους εθνικούς. Για το έργο αυτό προετοιμάστηκε με θαυμαστό τρόπο.Η Εκκλησία της Αντιοχείας έδωσε την ευλογία και την ευχή της στους Αποστόλους Παύλο και Βαρνάβα να κηρύξουν στην Κύπρο και στη Μ. Ασία. Η επιτυχία του κηρύγματος απέδειξε ότι και οι εθνικοί μπορούσαν να γίνουν μέλη της Εκκλησίας, αλλά δημιούργησε και προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν.
Ο πρώτος διωγμός των χριστιανών
Στην ενότητα αυτή θα πάρεις πληροφορίες (για):
- τις δυσκολίες και τις αντιδράσεις που συνάντησε το κήρυγμα των Αποστόλων στην αρχική του φάση
- τη δράση του διακόνου Στεφάνου, το κήρυγμα και τη θανάτωσή του
- τον πρώτο διωγμό μετά το λιθοβολισμό του Στεφάνου και τα αποτελέσματά του.
- ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΩ ΚΑΙ ΘΥΜΑΜΑΙ
- Οι Απόστολοι άρχισαν αμέσως το κήρυγμα και τα θαύματα στα Ιεροσόλυμα, παρά τις διώξεις και τις φυλακίσεις από τους Ιουδαίους.
- Ο διάκονος Στέφανος κήρυξε στους συμπατριώτες του για το ξεπέρασμα του Νόμου μέσα από το μήνυμα του Χριστού. Έγινε ο πρώτος μάρτυρας της Εκκλησίας (Πρωτομάρτυρας), αφού θανατώθηκε με λιθοβολισμό.
- Ο διωγμός μετά το λιθοβολισμό του Στεφάνου οδήγησε στην έναρξη του κηρύγματος προς τους εθνικούς. Στα Ιεροσόλυμα η Εκκλησία συνέχισε το έργο της για τρεις δεκαετίες, ώσπου ένας από τους ηγέτες της, ο Ιάκωβος ο Αδελφόθεος, λιθοβολήθηκε από τους Ιουδαίους και η Eκκλησία άρχισε σταδιακά να μαραζώνει.
Ιεροσόλυμα: πρότυπο χριστιανικών κοινοτήτων
Στην ενότητα αυτή θα πάρεις πληροφορίες (για):
- τη ζωή της πρώτης Εκκλησίας των Ιεροσολύμων και τα αρχικά βήματά της μέσα στην ιστορία
- την εκλογή επτά Διακόνων για τις ανάγκες της πρώτης Εκκλησίας
- την επίδραση που ασκεί ο τρόπος ζωής των πρώτων χριστιανών στη σημερινή ζωή της Εκκλησίας.
- ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΩ ΚΑΙ ΘΥΜΑΜΑΙ
- Η πρώτη χριστιανική κοινότητα των Ιεροσολύμων έμεινε στην ιστορία ως παράδειγμα εφαρμογής της κοινοχρησίας και της έμπρακτης αγάπης.
- Τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν ανάμεσα στους ιουδαϊστές και στους ελληνιστές της πρώτης Εκκλησίας αντιμετωπίστηκαν με την εκλογή των επτά Διακόνων. Από τότε στη γλώσσα της Εκκλησίας «διακονία» σημαίνει την ανιδιοτελή προσφορά υπηρεσιών.
- Το παράδειγμα των πρώτων χριστιανών προσπαθεί σήμερα να ακολουθήσει η Εκκλησία με το φιλανθρωπικό έργο των ενοριών. Πολλά περισσότερα, όμως, χρειάζεται να γίνουν.
Πεντηκοστή: το ξεκίνημα της Εκκλησίας
Στην ενότητα αυτή θα πάρεις πληροφορίες (για):
- την Πεντηκοστή και την κεντρική θέση της στη ζωή της Εκκλησίας
- τη συμβολή του Αγίου Πνεύματος στην ίδρυση και τη διαχρονική πορεία της Εκκλησίας.
Ένα γεγονός που συνέβη στα Ιεροσόλυμα, πενήντα μέρες μετά την Ανάσταση του Χριστού, σηματοδότησε την αφετηρία της ιστορικής διαδρομής της Εκκλησίας και έθεσε τις βάσεις για τον αγιασμό ολόκληρης της ανθρώπινης ιστορίας και του πολιτισμού.
Παιδιά μου καλημέρα! Ελπίζω να σας βρίσκω όλους καλά! Συνεχίζουμε τα μαθήματά μας. Η σειρά είναι η εξής: Πατάτε πάνω στα κόκκινα γράμματα που είναι υπερσύνδεσμος(link) και σας κατευθύνει στο ηλεκτρονικό βιβλίο, όπου παίρνετε πληροφορίες και γνώσεις. Στη συνέχεια πατάτε πάνω στα μπλε γράμματα που είναι διαδραστικά μαθησιακά αντικείμενα και απαντάτε στις ασκησούλες. Προσοχή! Είναι απαραίτητο να έχετε εγκαταστήσει στη συσκευή σας το adobe flash player και να του επιτρέπετε να ανοίξει από τη γραμμή διεύθυνσης. Επίσης δώστε λίγο χρόνο στην άσκηση να ανοίξει. Αν δυσκολευτείτε κάπου, ακριβώς κάτω από την ανάρτησή μου, στείλτε μου την απορία σας με σχόλιο. Περιμένω τα σχόλιά σας, τις απόψεις σας και τις ιδέες σας. Να μου είστε καλά!
Χριστιανική άσκηση - Μοναχισμός
Παιδιά μου καλημέρα! Ελπίζω να σας βρίσκω όλους καλά! Συνεχίζουμε τα μαθήματά μας. Η σειρά είναι η εξής: Πατάτε πάνω στα κόκκινα γράμματα που είναι υπερσύνδεσμος(link) και σας κατευθύνει στο ηλεκτρονικό βιβλίο, όπου παίρνετε πληροφορίες και γνώσεις. Στη συνέχεια πατάτε πάνω στα μπλε γράμματα που είναι διαδραστικά μαθησιακά αντικείμενα και απαντάτε στις ασκησούλες. Προσοχή! Είναι απαραίτητο να έχετε εγκαταστήσει στη συσκευή σας το adobe flash player και να του επιτρέπετε να ανοίξει από τη γραμμή διεύθυνσης. Επίσης δώστε λίγο χρόνο στην άσκηση να ανοίξει. Αν δυσκολευτείτε κάπου, ακριβώς κάτω από την ανάρτησή μου, στείλτε μου την απορία σας με σχόλιο. Περιμένω τα σχόλιά σας, τις απόψεις σας και τις ιδέες σας. Να μου είστε καλά!
Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
-
ΠΑΙΖΩ & ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ 25η ΜΑΡΤΙΟΥ 1821
ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΕ * ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ * ΜΝΗΜΗ * ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ * ΠΑΖΛ
ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ * ΠΕΣ * ΒΡΕΣ * ΤΑΙΡΙΑΞΕ * ΚΟΥΙΖ * ΚΡΕΜΑΛΑ
Το πρόβλημα του κακού στον σημερινό κόσμο
i. Πόνος, αρρώστια, θάνατος
ii. Αδικία, φτώχια, ανεργία, προσφυγιά, ρατσισμός, διακρίσεις και ανισότητα
iii. Βία και πόλεμος στο όνομα του Θεού
iv. Καταστροφή του περιβάλλοντος- «Η αδικία είναι μεγάλη αμαρτία. Όλες οι αμαρτίες έχουν ελαφρυντικά, η αδικία δεν έχει˙ μαζεύει οργή Θεού. […] Πώς να κάνουν προκοπή οι άνθρωποι με τόσες αδικίες; […]Τι κατόρθωσαν σήμερα οι άνθρωποι του 20ού αιώνος με τον πολιτισμό! Παλάβωσαν τον κόσμο, μόλυναν την ατμόσφαιρα, τα πάντα. Η ρόδα, αν ξεφύγει από τον άξονα, γυρίζει συνέχεια χωρίς σκοπό. Έτσι και οι άνθρωποι, άμα ξεφύγουν από την αρμονία του Θεού, βασανίζονται! Παλιά υπέφεραν οι άνθρωποι από τον πόλεμο˙ σήμερα υποφέρουν από τον πολιτισμό.[…] Τότε ο πόλεμος έφερνε θάνατο. Τώρα ο πολιτισμός φέρνει αρρώστια».Παϊσίου Αγιορείτου,Με πόνο και αγάπη για τον σύγχρονο άνθρωπο
Σοφοκλής, Αντιγόνη (απόσπασμα)
Το χρήμα, είναι το χειρότερο κακό στους ανθρώπους.
Αυτό γκρεμίζει πολιτείες και κάνει άντρες να ξεπορτίζουν απ’ τα σπίτια τους,
στρέφει το μυαλό των ανθρώπων στο κακό,
τους μαθαίνει της πανουργίας τους δρόμους
και να κάνουν κάθε ασέβεια […]
Πολλά γεννούν το δέος˙ το μέγα δέος ο άνθρωπος γεννά […]
Τέχνες μαστορικές σοφίστηκε που δεν τις βάζει ο νους,
κι όμως μια στο καλό, μια στο κακό κυλάει.
Σοφοκλής, Αντιγόνη, Α΄ στάσιμοΟδυσσέας Ελύτης, Πολλά δε θέλει ο άνθρωπος
Πολλά δε θέλει ο άνθρωποςνα `ν’ ήμερος να `ναι άκακοςλίγο φαΐ λίγο κρασίΧριστούγεννα κι Ανάσταση κι όπου φωλιάσει και σταθείκανείς να μην του φτάνει εκείΗ πτώση των πρωτοπλάστων ως άρνηση της σχέσης με τον Δημιουργό της ζωής
- «Ύστερα από μερικές μέρες μπήκε πάλι ο Ιησούς στην Καπερναούμ και διαδόθηκε ότι βρίσκεται σε κάποιο σπίτι. Αμέσως συγκεντρώθηκαν πολλοί, ώστε δεν υπήρχε χώρος ούτε κι έξω από την πόρτα· και τους κήρυττε το μήνυμά του. Έρχονται τότε μερικοί προς αυτόν, φέρνοντας έναν παράλυτο, που τον βάσταζαν τέσσερα άτομα. Κι επειδή δεν μπορούσαν να τον φέρουν κοντά στον Ιησού εξαιτίας του πλήθους, έβγαλαν τη στέγη πάνω από ’κει που ήταν ο Ιησούς, έκαναν ένα άνοιγμα και κατέβασαν το κρεβάτι, πάνω στο οποίο ήταν ξαπλωμένος ο παράλυτος.
- Μόνον ένας, ο Θεός". Αμέσως κατάλαβε ο Ιησούς ότι αυτά σκέφτονται και τους λέει: "Γιατί κάνετε αυτές τις σκέψεις στο μυαλό σας; Τι είναι ευκολότερο να πω στον παράλυτο: "σου συγχωρούνται οι αμαρτίες" ή να του πω, "σήκω, πάρε το κρεβάτι σου και περπάτα"; "Για να μάθετε λοιπόν ότι ο Υιός του Ανθρώπου έχει την εξουσία να συγχωρεί πάνω στη γη αμαρτίες" –λέει στον παράλυτο: "Σ’ εσένα το λέω, σήκω, πάρε το κρεβάτι σου και πήγαινε στο σπίτι σου". Εκείνος σηκώθηκε αμέσως, πήρε το κρεβάτι του και μπροστά σ’ όλους βγήκε έξω, έτσι που όλοι θαύμαζαν και δόξαζαν το Θεό: "Τέτοια πράγματα", έλεγαν, "ποτέ μέχρι τώρα δεν έχουμε δει"». Μκ 2, 1-12
Κοινή Διακήρυξη Πάπα, Οικουμενικού Πατριάρχη και Αρχιεπισκόπου Αθηνών για την προσφυγική κρίση (Λέσβος, 16 Απριλίου 2016)
«Εμείς, ο Πάπας Φραγκίσκος, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος, συναντηθήκαμε στο ελληνικό νησί της Λέσβου για να αποδείξουμε τη βαθειά ανησυχία μας για την τραγική κατάσταση των πολυάριθμων προσφύγων, των μεταναστών και των αιτούντων άσυλο, που έχουν έλθει στην Ευρώπη, προσπαθώντας να ξεφύγουν από καταστάσεις συγκρούσεων και, σε πολλές περιπτώσεις, καθημερινών απειλών για την επιβίωσή τους. Η παγκόσμια κοινή γνώμη δεν μπορεί να αγνοήσει την τεράστια ανθρωπιστική κρίση πού δημιουργήθηκε από την εξάπλωση της βίας και των ένοπλων συγκρούσεων, τις διώξεις και τον εκτοπισμό των θρησκευτικών και εθνικών μειονοτήτων και τον ξεριζωμό των οικογενειών από τα σπίτια τους, κατά παραβίαση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών τους».Πηγή: Δικτυακός τόπος Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών (γλωσσική απλούστευση)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου